Alcohol Zone di Brunei
March 19, 2010 – 4:38 pmAssalamu alaikum para pembaca budiman…
1. LegCo yg mulia tiba2 didatangi cadangan berani dan saya rasa hanya SEORANG saja dari kalangan YB-YB di sana yg merasakan cadangannya itu bernas dan terbaik : iaitu sipencadang sendiri. Banyak kawan sahabat rakan handai taulan jiran dan orang kampong terperanjat dengan cadangan yang amat berani ini, maka timbullah pelbagai spekulasi dan andaian, yg terbit dari persoalan bermacam2.
2. Persoalan yg timbul ialah : Mengapa soalan ini muncul ? Dari siapa sebenarnya cadangan ini ? Adakah betul dari lubuk hati sanubari sipencadang ? Atau ia mewakili masyarakatnya ? Adakah betul mewakili TOURIST yg inda tahan mesti jua minum arak di Brunei ? Atau lebih jauh lagi, ia mewakili segelintir orang kita Bangsa Melayu Islam yg NIPIS IMANnya, yg masbuk mau ikut nafsu, yg ingin menikmati barang haram itu di negara ini dengan dihalalkan oleh undang2 dan peraturan negara ? Adakah sipencadang TIDAK MENGETAHUI hakikat pengamalan falsafah MIB dan Negara Zikir dan sudah berkali-kali dilaung-laungkan di NBD ini ? Adakah sipencadang tidak MERUJUK rakan-rakan YB yang lain sebelum satu-satu soalan diajukan ? Adakah sipencadang memang diberikan kebebasan mengajukan soalan tanpa menghiraukan sensiviti bangsa Brunei Melayu Islam yg majoriti di negara ini ?
3. Itu baru persoalan, belum lagi andaian…. Mujurlah soalan ini dapat dijawab dengan penuh berhemah oleh YB Menteri berkenaan. Tidak perlu melenting atau marah membabi buta. Semoga Allah SWT sentiasa mengurniakan kebijaksanaan dan ilham kepada YB Menteri-Menteri kita semua.
4. Bayangkan apa jadi kalau di AU kan cadangan atu…. Sebuah tempat dalam Brunei ane, dikhususkan untuk orang2 bukan Islam dan PARA TOURIST yang dimuliakan dan diraikan, bersuka ria berhibur gelak ketawa riang ria mesra manja, berpesta arak dengan pasangan masing2, lelaki perempuan, atau lelaki bersama pasangannya yg juga lelaki ( tidak mustahil…. kerana ARAK boleh mengakibatkan benda ini terjadi…). MAMPUKAH sepanjang masa dikawal ketat dengan papan tanda amaran “TIDAK DIBENARKAN ORANG-ORANG ISLAM MASUK” atau “NO BRUNEIANS ALLOWED” atau ” NO MUSLIM ALLOWED” ?
Besenapang beasgar begurka pebaik…. orang Islam yg nipis iman macam kulit bawang TENTU DAPAT MASUK…. Bagi saja duit dua tiga ratus, dapat tu masuk…. Yang calinya tiba-tiba asgar atau gurka atau security atu dengan penuh komitmen menjawab : Ane rasuah ne…. Haram ne….
Kan becelaru jadinya…..
5. Berapa kali mau cakap… Industri Pelancungan di Brunei inda sama dengan industri pelancungan yg ada di Dubai, atau Singapore atau di mana-mana saja di dunia ane. Inda ganap dua, di Brunei ane industri pelancungan adalah berbentuk ALAM SEMULA JADI, hutannya, masjid2nya, Kampong AYER, muzium2nya, penduduknya yg peramah dan mesra….bla bla…
Mestikah pelancongan atu ada ARAK ? Sungguh hebat pukulan arak sehinggakan ia dimasukkan sebagai cadangan dalam LegCo Brunei ane…
6. Berapa kali mau cakap… Keberkatan rezeki negara itulah yang UTAMA. Walau sedikit hasil pelancongan, tetapi keberkatannya tetap dirasakan. Bukan dirasakan oleh orang Islam saja, malahan orang bukan Islam tetap mengakui Brunei ada perbezaannya, aman sentosa bahagia dirasakan. Kereta ditinggalkan dalam keadaan enjin hidup, insya Allah indada orang mencuri….
7. Saya pernah berjumpa dengan seorang pelancong dari Hong Kong, inda Islam, saya bertanya : “Adakah awak memerlukan arak di Brunei ? Kerana di sini memang tiada dijual arak…”
Pertanyaan saya bukanlah menunjukkan saya memang ingin dia minum arak di Brunei, tapi saya ingin menyelami isi hatinya, apa perasaannya apabila mendapati bahawa di Brunei, sesiapapun tidak dibenarkan menjual arak dan arak sukar didapati…
Apa jawabnya ? ” Itu tidak menjadi masalah…. kerana saya ke mari bukan hendak minum… tapi saya terpesona dengan hutannya, penduduknya yang ramah dan mesra, masjid2nya, kampong ayer, muziumnya…..Kalau saya mau minum, saya tidaklah ke mari… Lebih baik saya pergi ke Singapura atau Malaysia… Malah saya tidak perlu ke mana-mana, cukup duduk dalam rumah di Hong Kong saja…”
Bahapa tah kitane memalui-maluikan diri, menyusah-nyusahkan diri menyediakan prasarana dan kemudahan ALCOHOL ZONE FOR TOURIST berisi bar-bar, pub-pub, restoran2 dan yg serupa dengannya..?
Kita nanti di tahun hadapan, kalau2 ada lagi cadangan macamane dalam LegCo…. Kalau masih jua ada, BABAL dan MATINGAL tah tu….
8. Tabik kepada Kerajaan yang memiliki Menteri-Menteri yang beriman dan beramal salih… I salute you… Moga2 sentiasa beriman dan beramal salih…..
WALLAHU A’LAM…
This post was submitted by komodo.

101 Responses to “Alcohol Zone di Brunei”
Ada2 saja komodo ani,macam komando saja,banyak radarnya kali kediani banyak yang ia tau,tapi bukan kan mengucapkan mulutnya ni besumbibih ,macam jubur kucing selapas beria , yatah mun iani nuhun gerenti biut mulutnya ni luan kan mengurapaki org,memang jenisnya nanyah kali.macam2 pemandainya , Postingnya ni macam org pandai bekurapak saja ,kadang2 alim ia macam ulama,kadang2 jahat ia macam iblis kan menghasut org, untung iani dijadikan tuhan ,boleh hidup dua alam,baiktah dipanggil KURA…PATA atau SYARISAH (yang buruk akhlak). Pintarnya ni pintar2 bodoh,selalunya org macamani badanya buntak mana mau tinggi gayal dibarati dosa. Cobatah bekurapak pasal yang membina minda macam , macamana member kesedaran kepada masyarakat erti kehidupan dunia dan akhirat seperti apa pandangan masyrakat melayu terhadap pengkhianatan di dalam prospective islam dan apakah yang harus dibuat terhadapnya.dirasakan tajuk ini boleh membangun minda supaya masyrakat kita lebih progresif dalam membangun Negara,bukan meruntuhkan macam tuan haji komodo
K=kamu
O=omong
M=macam
O=orang
D=dayus
O=oportunis.
By martian on Mar 19, 2010
haha. sekalor. Alcohol zone for tourist? Baiktah jangan. We proud with tani punya identiti. jangan ikut2an. Apa guna ideology MIB? Melayu ISLAM beraja? Sadang sadang.
Pelancong kemari untuk menikmati natural scene of brunei, historical figures such as masjid soas, kg ayer, tasek merimbun, belalong and banyak lagi.
Hahaha. conclusion, Jangantah di ada kan free alcohol zone. tani banyak jua lagi industri yang lain untuk diupgradekan selain tourism. haha.
Take a break have a kitkat. =)
By mijj on Mar 19, 2010
Tahniah komodo. Sebenarnya saya memang kan menulis jua mengenai perkara ani, tapi keduluan oleh biskita. Apa yang biskita luahkan atu adalah lebih dari memadai dan cukup untuk membuka minda pembaca hys.
By PATU on Mar 19, 2010
Mun bnar minuman arak akn d bnarkan d brunei hnya krana mahu menuntuti kmahuan plancng bukn Islam, atu lbh dh, tau dh Brunei ane negeri Islam.
By Darkrosevr on Mar 19, 2010
Astarfirullah, banyak2 bertaubat YB a 2, Udah tah Brunei ani dibersihkan drpda Arak ani ia tah pulangkan mengotorkan bumi Allah (Brunei) ani.. Ingat 2 rezeki allah ani dmana2 saja kalau Allah taala kan membagi, nda payah kan menarik org luar dgn hidangan haram a 2. Nda ia ingatkan masa dapan anak cucunyakah yg akan datang selepas ia mati. Generasi akan datang perlu diberi ilmu & akhlak yg baik (beriman).
Kau fikir2 lah sendiri, mashyarakat.!!!
p/s: YB banyak2 Solat Taubat, Sebelum masyurat Isiqarah dulu (petunjuk), Doha dll dan tariklah rahmat bukan kemurkaan Allah.
By Raja Lawak on Mar 19, 2010
Senuju ku apanya komodo atu, totally 200% agreed, jika ia dibenarkan siapa yang untong bukan orang melayu atau orang islam non musliam jua ,bayangkan tah semalam berapa ribu gallon arak di minum untok pelancong,kemudian ada lagi side odertu utok di bawa keluar (minuman tapau), jadi perkara macam ani bolih memburukan kedaan akhlak anak muda orang islam kitani dan jua orang tua2 nada betidur olihnya ……jadi kepada yang inda besetuju atu ..lu fikirlah sendiri!! kepada YDM Pehin yang menjawap cadangan YB atu takniah kalau inda abis….
By keOtakni on Mar 20, 2010
to my sahabat, Martian…
Thanks for the comment.
1. Memposting di HYS inda lah perlu ada radar. Cukuplah melalui pembacaan, pendengaran, penglihatan dan mengamati-amati persekitaran, pergaulan dengan rakan2 dan niat yg baik.
2. Niat saya memposting mengenai alcohol zone di Brunei adalah kerana sensitiviti Islam saya yg terasa dicalar oleh cadangan berani yg seolah-olah meletakkan MIB dan Negara Zikir itu di bawah kasut. Salahkah saya mengeluarkan isi hati saya di sini ?
3. Sewaktu saya memposting tajuk di atas, memang penuh emosi kerana negara kita yg dicintai, yg sudah termaktub dalam Perlembagaan bhw Islam adalah ugama rasmi itu, tiba2 digegarkan dgn cadangan ini. Adakah Martian tidak merasai dgn perasaan yg sama ? Cukupkah sekadar tunggu dan lihat sahaja ? Cukupkah saya berpeluk tubuh tanpa bersuara (dalam hal ini..menulis) ? Di mana semangat keislaman Martian dalam membalas balik perkara ini ? Adakah cukup dengan sumbangan komen mmemburukkan saya ? Bila masanya Martian memberikan posting yang memberi kesedaran terhadap masyarakat erti kehidupan dunia dan akhirat? Sebelum saya disarankan menulis perkara ini, saya sedia membaca terlebih dahulu dari orang yang bijaksana seperti Martian… Bila masanya Martian memberikan posting yg memberikan pandangan dan kesedaran Bangsa Melayu terhadap pengkhianatan di dalam prospektif Islam ? Kalau sudah ada, saya sedia membaca dan menghayatinya …. Berikan url atau alamat websitenya…
4. Jika tubuh badan saya buntak, itupun ciptaan Allah jua. Martian pun faham, bahawa bukan semua ciptaan Allah itu cantik atau hodoh. Martian pun faham bahawa ciptaan Allah yg hodoh, ada nilai kesempurnaannya dan ciptaannya yang cantik juga ada kekurangannya yg tersendiri. Kerana semua ciptaannya adalah unik. Disebabkan Martian menilai saya buntak dan gayal, saya berani mengatakan bahawa Martian adalah seorang yang handsome atau cantik bagai bidadari, tapi saya rasa saya TIDAK BERHAK menilai diri Martian sebagai banyak dusa, kerana saya belum nampak dan bergaul dengan Martian, bahkan juga saya bukanlah Tuhan yg mengetahui siapa banyak dusa….
5. Jangan lupa, berikan saya posting tuan Martian mengenai tajuk Pandangan Masyarakat Melayu Terhadap Pengkhianatan Di Dalam Prospektif Islam Dan Apakah Yang Harus Dibuat Terhadapnya ? Atau alamat URL atau websitenya…
By komodo on Mar 20, 2010
Haha komodo mari lh msuk ke tampat saya haha
By Saitan neraka on Mar 20, 2010
nda heran pasal ianya dtgnya dari org bukan islam jgn tah melampau lampau megejeknya lagipun perkara atu udah dtegah oleh pemimpin kitani ALHAMDULILLAH semoga ia akan kekal macam atu sampai kiamat jgn tah memanjang2 kan perkara yg dah selesai kitani jaga tah anak2 kitani atu yg paling penting supaya inda terjebak keperkara2 negatif dan selalu2 tah minta pelindungan dari ALLAH kitani inda ada super power cuma berusaha
By abdullah on Mar 20, 2010
Assalamuaaikum
aku sangat bersyukur pasal di Brunei ani indada bala bencana yang teruk,yang menyebabkan,jangabtah beribu,beratus saja oranng kehilangan nyawa dan tempat tinggal. ani mungkin prinsip negara ani yang mengharamkan arak di negara ani. Wallahua’lam bisawwab. berbaloi kah menyediakan alkohol zone semata-mata mahu menarik pelancong asing? banyak lg cara lain kan memajukan industri pelancongan di negara ani.
By hamba Allah on Mar 20, 2010
Buat Raja Lawak, jangan tah disebut pasal hukum hakam atau YB atu kan disuruh bertaubat. Mana ia faham tu. Maklumlah ia atu kafir, bukan Islam. Barangkali Raja Lawak inda meliat berita kali dan inda tau siapa YB yang minta arak diadakan atu.
By Hjh Skandal on Mar 20, 2010
saya selaku wakil rakyat brunei..no arak d brunei….bahaya tu,dlm Al Quran dah mengharamkan minum arak.. may ia overlook memo tahun 1989,brunei dah mengharamkan arak…biarth brunei mcam ani…aman,tenteram n dilindungi oleh Allah. hidup Islam di Brunei!!!!
By Prince Wasiim on Mar 20, 2010
Syabas Komodo, `Alcohol Zone’ untuk pelancong asing (kafir) di Brunei yang dicadangkan oleh salah seorang YB wajar dibantah demi mengelakkan kecemaran `Negara Zikir’. Arak atau minuman keras bukan penggalak ekonomi kita, malah akan merosakkan akhlak dan negara kita sendiri.
Jangan bimbang Komodo, majoriti bangsa kita tidak akan setuju dengan cadangan YB itu. Saya percaya, hanya dua orang saja penyokong YB (pencadang) iaitu `Martian’ dan `Saitan neraka’.
Teruskan perjuangan mu Komodo..
By karut on Mar 20, 2010
oo awang martian..
1. paham ku maksud awang komodo atu.. walau nda jauh pelajaran ku. tapi ingatku masih bila arak di kuatkuasakan pengharamannya di brunei.. kalau inda silap atas titah kali 2 (tolong luruskan kalau salah, maklum pelajaran amba inda jauh, tapi mentaati undang-undang negara)
2. ayat pintar-pintar bodoh atu apakan?? lagi tah ku konfiuss… in between kah tu.. atau lebih kepada bodoh atau lebih kepada pintar… bagiku awang martian.. anitah pengaruh alkohol ni.. ilangkan dulu mabuk kita, baru mempost.. k kan..
By orang tangah on Mar 21, 2010
Tohor banar jua pemikiran mu atu Martian. Inda ada kebaikan jika arak dibenarkan di negara kitani. Malah orang orang kitani pun ikut-ikut jua minum tu karang. Martian.. anak ku pun tahu keburukan arak ani. Cubatah kita yang dewasa atu jangan otak atau cara bepikir atu mcm orang bukan Islam. Kitani negara Islam bah. Ketohoran banar otak kita atu
By maria on Mar 21, 2010
Yang paling ku inda faham, apa yg di maksudkan dengan MARTIAN tu sebenarnya? mcm out! ia setuju kah alcohol dibenarkan? Atau ia baca tajuk dlu tarus comment? step by step la lai.. duduk dlu bru berlunjur, iatah membaginya tehabab!
By confuse on Mar 21, 2010
Haha, aku anipun sadang menunggu hujah-hujah si Martian yg bolih membina minda atu. Atau jangan tah dulu atu; terangkan tah saja di mana hujah-hujah si Komodo yg bolih dianggap meruntuh atu. Kalau ganya pandai menugcapkan dan memburukburukan org tanpa ’substance’, kanak2 hingusan yg inda mendapat pendidikan akhlak dari mama-bapanya pun pandai tu!!
By Earthling on Mar 21, 2010
Mungkin ada betul nya apa yg dikatana oleh c Komonda itu. Tapi adalah Komaondo pernah menyelideki dari sudut yg lain. Apakah Komonda tdk tahu yg negara kitane dikelilingi oleh negara lain yg ada menjual minuman alkohol sperti di Tedongan dan KUala Baram, dekat shaja. Apa yg lihat banyak org2 Brunei yg minum disana teramsok org Islam sendiri. Adalak Komnondo dpt menghalang org2 tersebut. Stipa tahun berjuta-juta org org Brunei yg melawat negeri jiran kitane,sedangkan rakyat kita tdk sampai setengah juta. Dengan erti kata lain bahawa setiap org daripada kita pergi ke negeri jiran berkali kali. Tidak kah ini memberikan sumber ekonomi kpd negeri jiran kitane. Kita lihat saja pada hari kelepasan di Limang mahu pun di Miri sebahagian besar nya adalah org Brunei kerana apa disini segala-gala nya tdk boleh, tetapi mesyerakat kita membuat nya negeri jiran. Kedua sejak minuman ini diharamkan anak-anak muda Brunei kitane khususnya dan mesyarakat Brunei am nya telah mengantikan dadah, syabu, gam dan sebagainya untok mengntaikan minuman bagi melepaskan gian mereka. Mana yg lebeh memudaratkan minuman ataupun dadah. Saya rasa Komondo ini ada pintarnya juga tetapi di dlm masa yang sama terdapat bodohnya jua kerana hanya memandang sesuatu itu dari sudut lain. Kesimpulan kenyataan saya disini “Haramkan minunan tetapi memeberika sumberkan ekonomi kapada negara lain”
By Orang Tengah on Mar 21, 2010
Kalau saudara Komando boleh memperkatakan mengenai larangan untok Zone Alkohol megpa a saudara Komondo tdk membuat cadangan mengenai macam cara nya menghapuskan rakyat kita yg makin hari makin banyak penagih dadah ini.. Saya rasa dadah lebeh besar mudaratnya daripada ahkohol. Bukan sahaja salah di sisi undang malah kesan nya jauh lebeh besar daripada alkohol. Kalau dahulu nya masoh ada menjual minuman di Brunei hanya sebahagian kecil sahaja org menageh dadah. Ada baik nya juga minuman ini diharamkan tetapi kesan yg lain nya juga harus difikirkan. Jgn stah saudara Komondo pintar2 tetapi ngok jua dlm aspek yg lebeh besar. Sedangkan mengikut kenyataan org Barat yg sama2 dgn saya kerja dahulu di negara Arab sendiri pun ada tempat dikhaskan untok org yg bukan Islam minum minuman keras. Sedangkan negara Arab adalah negara Islam yg tulin sejak ujud nya negara Arab kalau hendak dibandingkan dengan negara kita yg baru menerima Islam dlm abad ke 15. Sekian kalau ada salah silap minta maaf.
By Orang Tengah on Mar 21, 2010
Jgn telampau nda beiman ne saitan neraka! Aku nda tau ko islam atau nda tpi hasrat komodo cuma bekongsi pendapat dgn kitani telampau jua babalnya ko ane! Jgn ditunjukkan babal mu dsini..tau lah tempat HYS ane tmpt meluahkn perasaan..taulah ko saitan. Sabar ja komodo Allah swt sentiasa ada dan adil. To martian asuh saja talor mu ah..sama mcm sisaitan neraka ko ne..k salam.
By So?? on Mar 21, 2010
Ani Pasal FIFA kn menyingkir kan BAFA…terbca akhbar keluaran luar negeri yg FIFA ancam akan singkir BAFA dari FIFA members bunyi nya pasal campurtangan kerajan Brunei yg inda setuju dengan perancangan yg di utarakan oleh FIFA kepada AFC..apakn yg usul yg tidak di persetujui atu kami ingin jua tahu…kalau Brunei kana drop from FIFA members jadi nya inda tah maju bolasepak kitani and apa kah akan terjadi kepada bidang sokan di negara ani kan…
By T_i BuLa Bru... on Mar 21, 2010
Kpd Orang Tengah. Labih baik kita tepuk dada dan tanya pada diri sendiri apakah yg anda bolih buat untuk negara daripada bertanya apakah yang org lain bolih buat untuk anda.
By Middleman on Mar 21, 2010
Luan jua babalnya sesetengah orang2 kitani ani eh. Argumen ani bukan jua per baru ni. Udah balik-balik bisdia ajukan dan udah balik-balik jua dijawap, masih jua membabal!! Org Arab atu yg kitani ikut dan contohi ialah keIslaman bisdia bukan kekufuran atau kejahilan dan keingkaran bisdia. Pebaik tia Arab. Kitani kan ada otak. Gunakan tia untuk bepikir, menilai dan memilih yang baik daripada yg inda baik. Ok?
By Pak Iring on Mar 21, 2010
awal2 alcohol kn kna adakn lgi…lapas tu apa? majalah PLAYBOY lgi kn kna adakn semula d Brunei?? btw ‘org tengah’ ko ani pintar plang…tpi lain kali jgn time mauk mempost ani…paning ku membaca ejaan abiskita ani…anak ku yg bungsu pun handal ngija dri ko ani…
By orang bawah on Mar 21, 2010
Assalamualaikum.
Shyukurlah permintaan YB untok membahagikan Brunei kapada zone halal dan zone haram tidak terjadi kalau tidak kita akan jadi bahan tertawa orang.Neagara zikir arak yang di haramkan sudah menjadi halal untok dijual di sini.Mau kemana kita? para leg.harus berfikir panjang sebelum membuat sesautu cadangan jangan sampai cadangan itu merosakkan image negara.Larangan menjual arak adalah undang-undang Negara dan sesuai dengan hukum Islam.Undang-undan bukan lah sesautu yang boleh dijual beli dan ianya bukan dinilai denagan wang.Walaupun sudah diharamkan maseh juga ada orang tidak mengindahkannya.
Pihak yang berwajib mesti membuat pemantauan di pintu masok(kuala Lurah/sungai 7)Yang patut dilihat berapa kali orang brunei masok limbang dan membeli arak dal satu bulan.Kalau tiap2 hari bawa 4 tin seakali kalau sebulan 4×30 sudah 120 tin bir.inda jua ia minum bir tiap2 hati.mesti ada kegiatan lain dibuatnya(untok dijual)maaf kitani diBrunei ani bukan inda peduli tapi yang memasokkan bir lebeh pintar…..
By seluang on Mar 21, 2010
Palau kali T-iBula bru ne membuat komen tdk kena tempat. Baca dahulu tajuk sesuatu text atu baru tah buat komen. Ne salah tempat wang T-i Bula
By Orang Tengah on Mar 21, 2010
Kapada orang tangah, saya inda setuju dengan pendapat kita atu, banarkah mun di benarkan minum arak atu inda orang katani terlibat dengan syabu dan yang seumpama dengannya atu? setau ku di negara jiran katani yang membenarkan penjualan arak pun lagi teruk kes anak-anak muda yang terlibat dengan syabu ani, artis-artis mereka sendiri pun terlibat.
Apakah orang tangah mahu terjadi dengan negara jiran katani atu? orang minum arak sesuka hati? penagih syabu terdapat dibelakang-belakang kedai dan bawah jambatan?
Ani kah yang dimahukan oleh orang tangah??????
By jambol on Mar 21, 2010
Kapada orang tengah, saya inda setuju dengan pendapat kita atu, banarkah mun di benarkan minum arak atu inda orang katani terlibat dengan syabu dan yang seumpama dengannya atu? setau ku di negara jiran katani yang membenarkan penjualan arak pun lagi teruk kes anak-anak muda yang terlibat dengan syabu ani, artis-artis mereka sendiri pun terlibat.
Apakah orang tengah mahu terjadi dengan negara jiran katani atu? orang minum arak sesuka hati? penagih syabu terdapat dibelakang-belakang kedai dan bawah jambatan?
Ani kah yang dimahukan oleh orang tengah??????
By jambol on Mar 21, 2010
Apa yg di ajukan oleh YB semasa mesyuarat negara tersebut tdk salah. Itu lah nama nya mesyuarat negara. Kalau di luar negara dipanggil Dewan Kongres. Kalau tdk mahu di ajukan dengan bermacam macam soalan baik jgn di adak majlis mesyuarat tersebut. Memang betul negara Brunei ane negara Islam terapi harus diingat ada lagi kaum2 lain yg bukan Islam. Sdangkan Indonesia pendudok nya seramai 220 juta 90% daipada nya adalah Islam dan juga beberapa negara Arab mengadakan tempat Zone Bebas Alkohol. Kalu seseorng Islam itu memang tebal keimanan nya saya rasa dia tdk akan terpengaruh dgn apa jua keadaan disekeliling. Cuba kita lihat di negara Arab seperti Kuwait, Syria dan beberapa buah negara arab yg lain lagi ada tempat khas bagi org bukan Islam untok minum tdk juga org2 Islam dinegara negara tersebut jadi peminum. Kalau kita ada undang2 yg ketat saya rasa tdk salah di adakan Zone Alkohol diadakan. Kalau pun di Brueni tdk ada minuman bagaimana dgn negeri jiran kita seperti Sarawak. Negara kita dikellilingi oleh negeri Sarawak yg ada menjual minuman. Cuba saudara Komando siasat dan selideki berapa banyak rakyat negara kita yg pergi ke negeri jiran kita semata-mata untok mencari apa yg tidk ada diBrunei. Dan ini secara langsung memberikan sumber ekonomi kpd negara lain. Apa yg saya lihat banyak org2 Brunei yg minum di Sarawak ,Labuan dan di Sabah termasok org2 Islam. Jadinya bagai mana mahu menghalang org Brunei supaya tdk jadi peminum. Negara kita bukan nya diatas angkasa atau diplanet lain. Selagi negara kita berjiran dgn negara lain kita tdk dpt membendong org kita jadi tdk peminum. Sekian, jika ada salah dan silap harap di maafkan.
By Orang Tengah on Mar 21, 2010
Saudara Brother komodo dan member kenalan yang lain.
Yatah kamu ani inda kan faham maksud martian ani, mundifahami memang lurus komennya atu bahapatah kitani kan sibuk2 pasal YB ani ,biartia dengan kerja bisdia,yang kitani mendengar saja ,tunggu saja apa keputusan bisdia atu , bagi pandang saya inda sebodoh yang difikirkan bahawa seada orang di dalam majlis mesyuarat berkenaan atu ah ,sebab diaorang atu org kepercayaan dan terpilih bagi menanai titah KDYMM.Cadangan salah seorang YB atu mengenai zon alkohol atu adalah sebagai satu cadangan rakyat yang bukan berugama Islam,sebagai wakil rakyat YB hanya menyampaikan hasrat berkenaan ke majlis tersebut, itu terpulang keputusan pihak berkenaan YES or NO akan disampaikan kepada yang mencadangkan ,mun inda disampaikan karang salah jua tu ,jangantah jadi YB janya karang .Bukannya senang jadi YB ani ,kadang2 berat rasa juakan menyampaikan,walau cadangan atu memang inda masuk akal .mana jua ulah kewajipan ,macam komen komodo sesedap hati kan meluahkan komen ,macam terasa tai pulang , mendayu2 ,memberi kasihan ,ani kan disuruh tia pulang kan member komen ,sedangkan kedia ni pintar bekurapak ,banyak membaca dan macam lagilah pemandainya mun faham bisai.Kedia dan saya sendiri pun inda setuju dengan cadangan berkenaan sebagai org yg menghayati MIB.Sebagai contoh ROKOK kalaukan dikira haram jua tu,ada jua sudah diwartakan fatwanya yang ianya di HARAMKAN tu tapi masih jua dijual ,dihisap, malahan diadakan zon lagi tu tempat yang dilarang dan boleh merokok. Cubatah komodo kau yg pintar apa komen mu terhadap ROKOK ani adakah ianya juga dihapuskan dengan jangan dijual sama sekali dan menghapuskan zon merokok di Brunei ani sebagai kemahuanmu, sama jua ANJING nya org kitani kuyuk,ada jua di dalam al¬- Qur’an tu yg mengatakan binatang ani haram ,kenapa ia dibiarkan hidup berkeliaran sedangkan Negara kitani Negara islam. CUBA TAH JAWAB TIA OLEH MU. Jangan disibuk2kan pasal perkara yang belum tentu ada,ani yang sudah nyata ampai2 ada fatwa dan fakta , ani yang seharusnya diambil perhatian kan dibincangkan,bukan sekadar sedap2 hati kan kan bekurapak pasal ugama tah,pasal Negara islam tah sampaikan cadangan yang YB yang belum tentu ada dijadikan bahan gurauan. Ani salah satu tajuk yg boleh mengembangkan minda ni selain cadangan yang diutarakan oleh martian.
Sebagai pandangan juani ah. Selagi kita sebagai hamba Allah yg bernaung di bawah panji kerajaan KDYMM kita terpaksa akur segala apa yang disuarakan itu selagi ianya kemahuan rakyat . meskipun cadangan berkenaan terlalu berat hendak disampaikan namun ia satu amanat perlu ditunaikan. Keputusannya terpulang kepada majlis memutuskan dengan pertimbangan yang bijaksana. Apapun cadangan yg diutarakan itu semulek2nya hendaklah di simpan inda perlu dihebohkan,terutama maklumat sensitif dan jika salah pemahaman ianya boleh dijadikan bahan gurau sendaan. Mana2 individu yg cuba mendedahkan dan memperbesarkan dianggap pengkhianat yg cuba menjatuhkan martabat YB dan ahli –ahli majlis mesyuarat berkenaan. Kerana mereka2 ini lah sebagai lidah rakyat yg diperutuskan sebagai wakil yang inginkan kemajuan yang diharapkan dapat dinikmati oleh rakyat semua. Ini hanya sekadar sedikit renungan kepada mana2 individu yang memberi komen terlalu KERAS dan tidak BERHIMAH,saya ada terbaca di hys ani kira2 bunyinya “ KADANG-KADANG KITANI LEBIH BAIK MENUTUP MULUT DARI BERCAKAP DAN MEMBIARKAN ORANG MENGANGGAP KITA BODOH ,DARIPADA MEMBUKA MULUT DAN BERCAKAP BODOH DAN MEMBERIKAN KEPASTIAN KEPADA ORANG RAMAI YANG KITA SEBENARNYA ORANG BODOH” ………… wassalam.
By BROTHER HOOD on Mar 21, 2010
Saudara Brother komodo dan member kenalan yang lain.
Yatah kamu ani inda kan faham maksud martian ani, mundifahami memang lurus komennya atu bahapatah kitani kan sibuk2 pasal YB ani ,biartia dengan kerja bisdia,yang kitani mendengar saja ,tunggu saja apa keputusan bisdia atu , bagi pandang saya inda sebodoh yang difikirkan bahawa seada orang di dalam majlis mesyuarat berkenaan atu ah ,sebab diaorang atu org kepercayaan dan terpilih bagi menanai titah KDYMM.Cadangan salah seorang YB atu mengenai zon alkohol atu adalah sebagai satu cadangan rakyat yang bukan berugama Islam,sebagai wakil rakyat YB hanya menyampaikan hasrat berkenaan ke majlis tersebut, itu terpulang keputusan pihak berkenaan YES or NO akan disampaikan kepada yang mencadangkan ,mun inda disampaikan karang salah jua tu ,jangantah jadi YB janya karang .Bukannya senang jadi YB ani ,kadang2 berat rasa juakan menyampaikan,walau cadangan atu memang inda masuk akal .mana jua ulah kewajipan ,macam komen komodo sesedap hati kan meluahkan komen ,macam terasa tai pulang , mendayu2 ,memberi kasihan ,ani kan disuruh tia pulang kan member komen ,sedangkan kedia ni pintar bekurapak ,banyak membaca dan macam lagilah pemandainya mun faham bisai.Kedia dan saya sendiri pun inda setuju dengan cadangan berkenaan sebagai org yg menghayati MIB.Sebagai contoh ROKOK kalaukan dikira haram jua tu,ada jua sudah diwartakan fatwanya yang ianya di HARAMKAN tu tapi masih jua dijual ,dihisap, malahan diadakan zon lagi tu tempat yang dilarang dan boleh merokok. Cubatah komodo kau yg pintar apa komen mu terhadap ROKOK ani adakah ianya juga dihapuskan dengan jangan dijual sama sekali dan menghapuskan zon merokok di Brunei ani sebagai kemahuanmu, sama jua ANJING nya org kitani kuyuk,ada jua di dalam al¬- Qur’an tu yg mengatakan binatang ani haram ,kenapa ia dibiarkan hidup berkeliaran sedangkan Negara kitani Negara islam. CUBA TAH JAWAB TIA OLEH MU. Jangan disibuk2kan pasal perkara yang belum tentu ada,ani yang sudah nyata ampai2 ada fatwa dan fakta , ani yang seharusnya diambil perhatian kan dibincangkan,bukan sekadar sedap2 hati kan kan bekurapak pasal ugama tah,pasal Negara islam tah sampaikan cadangan yang YB yang belum tentu ada dijadikan bahan gurauan. Ani salah satu tajuk yg boleh mengembangkan minda ni selain cadangan yang diutarakan oleh martian.
Sebagai pandangan juani ah. Selagi kita sebagai hamba Allah yg bernaung di bawah panji kerajaan KDYMM kita terpaksa akur segala apa yang disuarakan itu selagi ianya kemahuan rakyat . meskipun cadangan berkenaan terlalu berat hendak disampaikan namun ia satu amanat perlu ditunaikan. Keputusannya terpulang kepada majlis memutuskan dengan pertimbangan yang bijaksana. Apapun cadangan yg diutarakan itu semulek2nya hendaklah di simpan inda perlu dihebohkan,terutama maklumat sensitif dan jika salah pemahaman ianya boleh dijadikan bahan gurau sendaan. Mana2 individu yg cuba mendedahkan dan memperbesarkan dianggap pengkhianat yg cuba menjatuhkan martabat YB dan ahli –ahli majlis mesyuarat berkenaan. Kerana mereka2 ini lah sebagai lidah rakyat yg diperutuskan sebagai wakil yang inginkan kemajuan yang diharapkan dapat dinikmati oleh rakyat semua. Ini hanya sekadar sedikit renungan kepada mana2 individu yang memberi komen terlalu KERAS dan tidak BERHIMAH,saya ada terbaca di hys ani kira2 bunyinya “ KADANG-KADANG KITANI LEBIH BAIK MENUTUP MULUT DARI BERCAKAP DAN MEMBIARKAN ORANG MENGANGGAP KITA BODOH ,DARIPADA MEMBUKA MULUT DAN BERCAKAP BODOH DAN MEMBERIKAN KEPASTIAN KEPADA ORANG RAMAI YANG KITA SEBENARNYA ORANG BODOH” ………… wassalam
By BROTHER HOOD on Mar 21, 2010
ALKOHOL, JANGAN TAH BAGAI BAGAI PEHIN GOH. PULANG TAH ARAH KITANI ANI KALAU DI BENARKAN LAMBAT CINA,KALING,ORANG PUTEH YANG KARANG MEMBALI ORANG KITANI TIA. CARA NYA DISUROHNYA KARANG ORANG PILIPIN MEMBALI 20 TIN 2 TIN GARTIS ARAH C PARE KALI AH!
BISAI UDAH KITANI INDA DIBENARKAN ATU , TABEK KAPADA KERAJAAN KDYMM - SEKALI LAGI SAYABAS !!!
BAJURIT KARANG TIN HARIMAU , MACAM ? BAGI ORANG PAMINUM MARAH PULANG NEE ARAH KU , MACAM ?
SEKIAN SALAM ALKOZOL.
By katakbawah tempurong on Mar 21, 2010
Apa saaaaa nyaaaaaa
By Haji Kaliah on Mar 21, 2010
Semoga doa ketani semua di perkenankan yg maha esa… Jgn ekonomi brunei dicemarkan dengan hasil dari penjualan arak… durang minum di sempadan atu durang punya pasal tu…
jangan tah jauh, kalau ada yg lupa, mari tani sama2 mengingati kejadian org putih mabuk yg melaha2 perhiasan di NBT masa beberapa tahun lalu… Kan atu salah satu kejadian yg disebabkan oleh org mabuk… mabuk pasal apa? bukan mabuk oren… bukan mabuk cinta… tapi mabuk arak… bear in mind, sebab kan arah byk kejadian tidak di ingini bleh terjadi… seperti yg penah ku baca, seorang alim di beri pilihan antara meminum arak, berzina atau membunuh… disebabkan baginya minum arak atu adalah yg paling ringan dosanya dari the other two, so ia pilih untuk meminum arak… sudah mabuk, terjadi tia perkara kedua dan ketiga yg dielakkannya tadi… walahuaklam…
By Kombo on Mar 22, 2010
salam, Jgnlah marah sahabat komodo, aku sendiri bersetuju dengan comment kita tu arak tidak boleh masuk dinegera ini. menurut ku pada tahun-tahun yang sudah barang kali 30 tahun yang lalu :-
1) kejadian inda diingini sering terjadi misal pergaduhan dikhayalkan oleh minum minuman memabokan mudah panas baram konon kuatlah tu.
2) sipeminum biasanya inda bertanggunjawab kepada keluarganya.
3) mendapatkan wang walau cara yang inda diredai oleh Allah asal ada minuman arak tu.
4) pelancongan inda semestinya menghidangkan minuman arak kalau perlu hidangakan saja kopi terbaik dinegara asia, ada baiknya kekalkan saja identiti negara ketani negara zikir.
5) jgnkan arak sigup pun susahkan dibuang kalau udah ketagihan.
X) ku rasa bukan cadangan YB tu ganyakan menyampaikan, memperlihatkan dan memperdengarkan ke petahnya menyampaikan. kan itu cuma cadangan inda semestinya dipersetujui.
to martian menyapu dulang paku tersepit mengata orang aku yang lebih. mun faham bisai. peach no harm…… tq to webmaster.brudirect. com.wasalam.
By penglima kecil on Mar 22, 2010
Assalamu alaikum Orang Tengah,
Thank you membaca posting saya dan memberikan komen…
Semoga Allah merahmati Orang Tengah..
1. Isu alkohol yg saya sentuh adalah selepas membaca akhbar BB mengenai cadangan salah seorang YB mengenai alcohol zone di Brunei. Isu dadah spt yg Orang Tengah katakan adalah isu berbeza yg tidak ditimbulkan dalam MMN (saya rasa…, tapi kalau sebenarnya ia ada ditimbulkan oleh YB, maafkan saya kerana ketinggalan boat).. Jadi, isu dadah dan isu alkohol ada dua isu berbeza, walaupun akibat dan impak lebih kurang jua iaitu keruntuhan moral, akhlak, ekonomi bla.. bla.. bla.. So, saya tidak menyentuh isu dadah kerana saya hanya menumpukan pada isu alkohol saja, akibat selepas membaca mengenainya dalam akhbar… Harap maklum.
2. Semua orang maklum negeri subalah atu menjual arak berleluasa. Inda dapat ditapuk2 dan semua org maklum ADA SEBILANGAN orang Brunei mengayau ke sana, ada di antaranya berpesta-pestaan, bermandi-mandian, berhibur-hiburan, bersuka ria dan bergurau senda dengan arak… Semua orang maklum tu… Dan BUKANLAH KERJA SAYA UNTUK MENGHALANG durang. Apa kuasa ada pada saya ? Negeri urang tu…. Macamana Orang Tengah buleh mengatakan saya DAPAT MENGHALANG DURANG? Pakai tulisan HYS ane ganya kali sebagai melepaskan tanggungjawab NAHI MUNKAR.
3. Mengenai aliran duit Brunei ke sana, ingin jua saya mendengar/membaca cadangan dan pandangan Orang Tengah, bagaimana mengatasi perkara ane ? Bisai sama-sama kitane bepikir…
4. Betulkah statement Orang Tengah, bahawa semenjak arak diharamkan di Brunei, orang2 muda menggantikannya dengan dadah atau syabu dsb ? Dari mana sumber Orang Tengah ? Cuba Orang Tengah rujuk sendiri kepada BKN… Dapatkan jawapannya.
5. Saya inda berani mengatakan ARAK LEBIH MUDARAT DARI DADAH atau DADAH LEBIH MUDARAT DARI ARAK kerana pada hemat saya..setakat ini…kedua2nya sama… 50-50. Inda saya berani mengatakan salah satunya lebih mudarat / bahaya dari yang satu lagi…Inda saya berani tu. Karang salah cakap / tulis.. Tapi Orang Tengah telah memberikan pandangan bahawa DADAH LEBIH MUDARAT DARI ARAK..Kalau Orang Tengah ada fakta, data, statistik dsb, bisai tah kitane sama2 membacanya dari Orang Tengah sendiri. Tulis secara bersiri pun boleh (kalau watir telampau panjang post kita atu…) maksud saya di sini ialah statement yg dipaparkan biarlah ada sumber rujukan. Bah, bisai tah Orang Tengah memaparkan sumber rujukan atu. Inda pun website atau URL saja kah…
6. Mengenai ada negara Arab yg mengkhususkan tempat minum arak bagi orang Bukan Islam, atu polisi durang tu… Inda dapat kitane mengikut sama tu… Kalau kan tahu, di negeri2 Arab banyak Kristian Arab dari golongan Koptik atau Drus (macam di Mesir atau Lubnan). Durang ane menyebut Allah jua, menyebut Insya Allah jua, mmbaca Al-Hamdulillah jua…
Inda semestinya apa yang dibuat oleh negara2 Arab atu tane ikut. Kalau ia bertentangan dengan Islam, adakah kitane ikut jua, atas dasar ia ARAB ?
Inda semestinya, kitane yg lebih akhir menerima Islam berbanding orang2 Arab, atu sebagai menunjukkan diurang LEBIH ISLAM atau LEBIH TULIN Islam… Inda semestinya… Firman Allah : INNA AKRAMAKUM ‘INDALLAHI ATQAAKUM… Sesungguhnya orang yang lebih mulia dari kalangan kamu ialah ORANG YANG PALING BERTAWQA DI ANTARA KAMU… Bukannya orang yang paling mulia di kalangan kamu ialah ORANG ARAB… Bukan…
7. Satu lagi, nick saya ialah komodo, bukan Komanda, Komaondo, Komnondo, Komondo ATAU Komando…
Terima kasih..
By komodo on Mar 22, 2010
KAPAD MARTIN PASAL AL KOJOL ( MINUMAN HARAM ) , NAMPAK ORANG ANI MEMANG PEMINUM ATAU MINUM SEKALI SEKALA ATAU KAWAN ORANG PEMINUM.
JANGAN TAH DI BAWA BAWA NEGARA YANG AMAN DAMAI ANI KAN TAMBAH TAMBAH MASALAH . ORANG PILIPIN SUNGOH PANDI DAN BOLIH MINUM PUN SETUJU JANGAN TAH CUBA CUBA AL KOJOL KAN DI JADIKAN MINIUM SOFT DRINK , PULANG !!
SALAM HORMAT KAPADA MENTRI YANG INDA SETUJU AL KOJOL KAN DI JUAL UNTUK ORANG KAPIR DI NEGRA ANI.
By katakbawah tempurong on Mar 22, 2010
atu bana mun di awu kan…orang bukan islam punya hari kebasaran, orang kitani pulang yang mauk tu bui…
By non alcoholic on Mar 22, 2010
Saya stuju posting komodo atu, baik udah ia mngutara kn atu, dri pada tani mnyalahkn sesama sendiri, org kitani separuh nya andang babal, pengerasi, nda mau alah, tpi udh briuh dpn2 smua kn d angkutnya mun moyang nya idup moyang nya pun ikut x Nyanta.ok atu hak komodo tpi saya stuju jua lah apa posting nya tu.segelintir yg mlwnkn pasal alcohol yg mempost bnr nya ia mungkin sering kali meminum air kencing syaitan atu.d dunia nikmat rasa tpi d akhirat cana??d dunia umpama air juice tpi d akhrat umpama air kamih anjing tu. Kan hal nya, pasal org islam membli minuman tpi d srh pilipin o yg kafir bali tuk nya, sepatutnya mun ia ingat Allah n kuat iman nda ia kn membuat brg atu.Sg tujoh?kuala lurah?nYa org brg tu pyh kn msk hnya khas tuk org kafir tpi brlimit. Adakh jbatan kastam mencek lgi, nda mustahil mun dorang bli bnyk2 kana tahan kmudian d benarkn,tau knapa?pasal kna bri usin yg famous d pngil Belanja kopi.manusia ani ada segelintirnya mun meliat usin, buta tia mata.tpi apa pun individu 2 yg pkr kn lgi, mun diri nya sendiri dpt brubah maka brubah lh ia tpi mun msh hatinya kufur…susah th 2.ok wassalam
By mau tau on Mar 22, 2010
Kpd BROTHER HOOD: Banar jua cakapmu atu wang eh. SETUJU banarku kalau ianya ditujukan kpd dirimu sendiri. Memang layak tu untukmu. Org lain di sini ani inda jua membuka mulut sampai mencerminkan kepaluian bisdia. KAU atu tah yg ketara sekali. Baik tah kau diam banarnya.
By Pak Iring on Mar 22, 2010
Apanya si Brother Hood ah. Ia sendiri yg inda paham apa yg org disini ani bincangkan. Memanglah inda salah YB atu menyeuarakan saranan atau pendapatnya di Legco atu. Nada org di sini pernah menyalahkan YB atu pasal ia bersuara. Yang kana salahkan ialah ideanya atau saranannya atu saja. Nampak perbezaan antara keduanya atu. Kalau inda nampak, I give up!! Tetapi apa pulang salahnya kitani disini ani membincangkan perkara atu? Apa salahnya kitani menyalahkan saranannya atu kalau kitani inda bersetuju? Dan apa jua salahnya kitani membenarkannya kalau kitani setuju? Suarakanlah idea-idea kitani samada kitani bersetuju atau inda.
By Sekelingkung on Mar 22, 2010
Ngam tu komodo ! Hamba sukong tu idea biskita aa, kalau ada lagi, bahaskan tia disini..
By bekara on Mar 22, 2010
1. NICK ORG TANGAH ADA TIA ORANG LAIN MAKAI.. PADAHAL AKU YANG DULU.
2. PASAL HUKUM ARAK & DADAH.KEDUA-DUANYA DARI SEGI I’LLAHNYA KESANNYA BOLEH MENSEWELKAN UTAK, MERUSAKKAN AKHLAK & MABUKKK..HARAM TETAP HARAM KEDUANYA..NADA BEZA HUKUM KEDUA NYA (IF SUDAH RUSAK UTAK, BOLEH JDI PERUGUII,PEROMPAK, PERASUAH & SEBAGAINYA)
3. UNDANG-UNDANG NEGARA BRUNEI & HUKUM HAKAM UGAMA JIKA DI IKUTKAN SEPENUHNYA.. DI PATUHI DAN DIMARTABATKAN, INSYA ALLAH KEAMANAN & KESEJAHTERAAN HIDUP BERNEGARA TERJAMIN..(AKU MAU ANAK CUCUKU TURUT MENIKMATI KEAMANAN SETERUSNYA)
4. KALAU LAH AKAN DI ADAKAN ZONE BEBAS ARAK (KALAUUUU) .. ESUK LUSA AKAN ADA LAGI PERMINTAAN ZONE BEBAS MEROMPAK, MERASUAH, DSBGNYA.. PAS ATU ZONE BEBAS PUPUH KEPALA… ( YB ADA NAIK KEPLA SIKIT UDAH) @ MUN MIATU IF DIORANG INDA MAU-MAU..KALAU LAH KENA ADAKAN TIA.: MASUKKAN TIA SAJA C- YB LUPA DARATAN ATU, C MARTIAN. SI SAITAN NERAKA SAMA AWG BROTHERHOOD ATU ARAH ZONE DIORANG SETUJUI ANI.. BIAR DIORANG DIKUMPUL ARAH ZONE ATU & KITA BAYANGKAN TAH APA KAN JADI..HEHHE
5. HILANGKAN DULU MABUK ARAK ATU DULU..BARUTAH BOLEH TANANG YANG TERLIBAT ATU MEMBAGI PENDAPAT
By orang tangah 2 yang taat on Mar 23, 2010
Orang tangah sama orang tengah inda sama tu orangnya. Yang memakai nama orang tengah dan menyokong minum arak atu sebenarnya Martian tu. Dari awal sudah kedapatan.
By Detektif on Mar 23, 2010
Saya sangat setuju dengan kenyataan Brother Hood itu yg tdk memehak mana2 pehak. memang betul apa yg dikatakan oleh Brother Hood itu. Cadangan YG Goh itu adalah mewakili rakyat yg bebagai kaum seperti dinegara-negara lain. Kalau YB pun tdk boleh bersuara dimanakah letak nya kemerdekaan kitane. Itu lah nama nya negara merdeka memberikan hak untok wakil rakyat membuat cadangan bagi mewakili semua rakyat. Saya juga agak setuju dengan kenyataan terbaharu oleh Komodo itu yg tidak keterlaluan. Saya ingatkan kdp saudara Komodo dan yg lain-lain nya jgn tah memberikan kenyataan yg keterlaluan. Kerana di dlm majlis Mesyuarat Negara itu adalah tempat YB-YB memberikan cadangan dan pandangan saja. Mereka yg lebeh arif daipada kitane yg hanya tahu mengkeritek sahaja. Bukan senang tugas mereka sebagai wakil rakyat. Disampaikan cadangan ada pehak yg terus emosi, tdk disampaikan rakyat akan bekata ” Apa punya YB”. Jadinya sebaik nya kita diam saja teramsok saya sendiri dan serahkan perkara ini kpd yang lebeh arif dan berkuasa. Sekian.
By Orang Tengah on Mar 23, 2010
hello and asalamualaikum , hello kpd yang bukan berugama islam… (hehe…) dan salam to org muslim. Setelah amba membaca akan semua posting2 tuan diatas maka dapatlah amba merumuskan akan ada nya suatu “approach” permulaan yang halus dan sangat berbisa menyusur masuk menghampiri dihadapan kita menunggu masa lagi untok melakukan yang perkara yang sama!!! Tapi Alhamdulilah maseh ada dinding penghalang yang tinggi mengelak kemaraan nya! Semoga Allah selamatkan Negara Brunei Darussalam. Waallah waalam bissawab.
By ketot on Mar 23, 2010
Memang sejak awal lagi posting-posting si komodo inda pernah keterlaluan dan penuh berhemah. Hanya ada segelintir yg membacanya dlm keadaan inda tenang, minda tertutup, dan terus mereply dengan penuh emosi. Sudah kana tagur sampai tekana batang hidung baru tah kan sadar. Atupun inda mau mengakui diri sendiri sebanarnya telah mengelabah. Konon tah posting si komodo kebelakangan ini semakin baik dan tidak keterlaluan. Akui tah saja diri atu yg menggeragas!!
By GoKomodo on Mar 23, 2010
HAHAHA I dunno why is the fuss!
We already have alcohol zone here. The Gurkhas camp is alcohol zone for Gurkhas!
By Observer on Mar 23, 2010
Jangan bersikap hipokrite…
Orang cadangkan alcohol zone kamu riuh macam apa, seolah-olah kamu ane pejuang-pejuang suci konon, walhal atu cuma cadangan sahaja.
Manatia kamu apabila playboy playmate berpijak ke bumi ini? Apakah itu bukan satu pencemaran?
Herannya nada pun seorang bersuara…
Ternyata dasar hipokrite!
By Pemerhati on Mar 23, 2010
Memang betul kata c Permerhati tu. Saya setuju 200%. Untok pengetahuan Detektif saya bukan nya Mertian. Jgn tah dahulu kan jadi detektif mun ina tahu mencari maklumat. Sekian
By Orang Tengah on Mar 23, 2010
As\’kum. Aku stju tu dgn pendapat awg KOMODO tu, nganya yg menjd kemuskilan ku masa ani psl ayam dan yang sebanding dgn nya(mun paham bisai!!!) yang di tegah masuk if dr luar negeri membwa sndiri, tapi apa halnya dgn minuman keras a2 yg tarang dan jelas HARAM knpa msh di suruh bwa msk oleh org yg bukan beragama islam dengan besyarat 2 btl arak O 12 tin beer dlm masa 24 jm???? kemudian slps tempoh 24 jm a2 keluar lg ia balik mengangkut lg ia arak atu, sudah bnyk olih nya bila ada keramaian eg. ada mjlis kahwin, gambus gambusan, parti dan yang seangkatan dgn nya lah, tnpa segan silu dan tanpa rasa bersalah ia berjual di tmpt yang terbuka..ada dua mcm lg rasanya panas boleh sajuk boleh tapi mahal yg sajuk lah, maklum beer/arak ping katakan…, sudah hbs jualannya turun lg ia mengangkut stok baru, bila di tahan oleh org kastam gtau nya \”UNTOK KU MINUM SENDIRI WANG\” cukup lg dngan mua2 nya, slmba. Tapi time ada operasi kana tngkap tah ia, gtau nya time ia membawa nada masalah pun..Cua th tani sama2 befikir d mana silapnya ni,?? Nada kh ura2nya pihak berwajib ani cuba th buat tah kalau sudah haram jgn tah kali2 di suruh masuk. Yang haram buat lah cara haram. Ayam yang tantu belum haram lg sudah di tegah masuk ani kan beer arak yang tercatit dlm Al Quran.. Mana tia org yg bijak pandai dlm soal ugama ah dan konsep tani MIB. Siapa lg mun bukan kitani utk sama sama menanai dan menyanjung konsep MIB ani. Jgn nganya tingal konsep kosong sj. Kitani apa jua org di bwh2 nganya, beckp bnyk2 pun mun nda kana ambil peduli oleh org atas nada jua guna. bh atu tah sj kali.
By aWG Celaru on Mar 24, 2010
To Pemerhati: Atu bukannya hipokrite namanya tu. Tau-tau sedap menyabut saja. Barangkali baru ketemuan perkataan hipokrite iatah sababnya tu. Nda tau maksud sebenarnya perkataan atu. Org masa ani membincangkan pasal alcohol zone yg kana cadangkan di Legco atu. Pasal playboy melancung ke Brunei atu barangkali nada banyak org tau and bukannya topik perbincangan masani tu. Kalau kau mau ianya dijadikan topik nda salah kau memulainya. Jadi apatah pandanganmu kepada perkara atu? Kalau kau memang punya karisma mungkin ramai org akan komen atau ikut serta perbincanganmu atu. Bah silakan tah.
By PaluiKali on Mar 24, 2010
Pemerhati, tau kan banar makna ‘hipokrite’ ani?? Haha antam-antam saja, inda mengana tampat kau memakai ah. Kalau mau tau hipokrite ani ialah ada kemungkinana basar macam kedikau atulah yg dipanggil hipokrite. Misalnya Kau marah dan kecewa sabab alcohol zone yg kau idam-idamkan atu inda menjadi atau inda disukai olih ramai org, tapi inda kau mengaku atu pasalnya yg jadi kemarahanmu. Jadi kau marah tah plang arah org yg membincangkan pasal topik atu, padahal sebanarnya kau marah sabab inda ramai org sealiran sama kau. Nda tah ja. Haha.
By KauYgHypockrite on Mar 24, 2010
Pemerhati, tau kau kan banar makna ‘hipokrite’ ani?? Haha antam-antam saja, inda mengana tampat kau memakai ah. Kalau kau mau tau hipokrite ani ialah ada kemungkinana basar orang macam kedikau atulah yg dipanggil hipokrite. Misalnya Kau marah dan kecewa sabab alcohol zone yg kau idam-idamkan atu inda menjadi atau inda disukai olih ramai org, tapi inda kau mengaku atu pasalnya yg jadi kemarahanmu. Jadi kau marah tah plang arah org yg membincangkan pasal topik atu, padahal sebanarnya kau marah sabab inda ramai org sealiran sama kau. Nda tah ja. Haha.
By KauYgHypockrite on Mar 24, 2010
To observer, you totally missed the boat. People’ve been discussing the alcohol zone that had been forwarded during the Legco, not the Gurkha’s one lah. Be more observant next time before calling yourself ‘observer’.
By St*pidObserver on Mar 24, 2010
hahaha..banar 2 nya observer…mun gurkha mabuk timbak sama2 sendiri nda apa jangan kitani kana tembak baru tah orang sadar……
By semut gandang on Mar 24, 2010
eleh. .jgn tah di pertikaikan tu cadangan yb atu,hari2 ane banyak jua urg kitani menyubarang sempadan semata2 untuk minum arak.Jgn pura2 buta.
By cyberlady on Mar 24, 2010
Andang ada jua kena hidangkan arak dihotel-hotel tapi khusus untuk orang puteh luar negeri ganya. Aku pernah kerja hotel.
By Profesor on Mar 24, 2010
kalau d adakan tpt minum aing kamih syaitan atu, d mana bagus ah??? sapa krg yg ambil faedah dari hasil penjualannya atu??…ataupun faedah dari sewa tpt atu?? hmmm kalau hasil yg haram atu d berikan kpd rakyat,adakah ya bulih jadi berkat?? rasanya inda perlu lah mengadakan tpt maksiat atu…lagipun perkara yang haram ani inda bulih bercampur bah dgn yang halal…lagipun negara tani ani negara zikir…tapi d cadangkan jua tpt maksiat…ish inda logik tu…lagipun negara tani ani damit bah…kalau bala datang (naudzubillah) semua kana bah tu, adakah c pencadang sudah berpikir/bercadang untuk mengadakan beberapa buah kapal basar untuk rakyat brunei ani berlindung bagi mengelak bala?? SEMOGA ALLAH MELINDUNGI NEGARA BRUNEI ANI DARI BALA BENCANA…AMIIIIN..
By Go.....gO...Lo on Mar 24, 2010
talor kamu ani, atu cuma satu cadangan saja bah tu, lain kali rajin2 liat tv cemana urang luar mesyuarat negara, inda jua emosi labih2. bukan semua muktamad dalam legco atu, final decision nya karang dari si anu jua tu, apa lah kamu ani, banyak lagi yang haram dan salah di brunei ani inda jua tekabir. taie punya pasal mau gadoh kah? lagi bagus kamu bepikir masalah dalaman ie. riba, gaji inda naik, sumbang mahram, pecah amanah, bunuh, rogol, mengumpat…entah macam2 lagi.
By penyangak on Mar 24, 2010
Memang betul apa yg dikatakan oleh c Penyangak atu. Saya setuju 100%, mungkin durang atu pinta2 bodoh jua. Banyak lagi pakara maksiat dan haram di Brunei ane, misalnya rokok sudah keluarkan faktwa mengatakan rokok itu haram api mengapa msaeh boleh dijual di Brunei, ada zon merokok lagi tu. Sumbang muhram, pengangguran, pecah amanah, makan riba oleh bank-bank termasok bank2 Islam. Konon nya bank Islam tidak ada bunga ( faedah) tetapi ada Takaful. Bukan kah sama jua tu bunga cuma sebutan nya sahaja lain dlm bahasa Arab. Saya juga setuju dengan kenyataan Cyberlady atu. Jgn tah kitani kan berkelahi sal zon Alkohol atu. Lebeh baik tane bela umat Islam seperti di Palesrine yg di jajah oleh Israel dan Islam di Iraq dan Afghanistan yg di talok oleh bangsa Barat. Sekian
By Orang Tengah on Mar 25, 2010
I say no to the idea but it’s good cadangan atu di suarakan kenapa?, kalau nda banyak tia orang masih nda puas hati masih jua kan mau ada tempat orang bukan islam tempat berhibur dan minum barang yang di tegah oleh islam. dengan cara ane, orang ramai akan tau yang idea atu sudah di suarakan and nda dapat di terima oleh rakyat Brunei yang sudah lama mengikuti agama Islam sebagai agama rasmi…
sekian terima kasih ^^
By GoodbutBad on Mar 25, 2010
sana sini alkohol kalau boleh ban th habis2an.. ini negara islam yg dlaung-laungkn jd negara zikir.. huh.. baik th dibenteras jgn biarkan bangsa n ugama tani dijajah bangsa lain yg tk tau menghormati bangsa n ugama tani..dlm opis masa waktu berkerja pun org berani minum alkohol.. bukan atu sj temasuk masak babi tak menghormati staf2 islam.. mabuk2 sampai mlm.. laupn co sndiri… hormatle sikit share holder org brunei n islam..
By xxx on Mar 25, 2010
To penyangak…ko yang talur…nda ko taukah d sini tpt bri komen, ada masanya komen atu beremosi jua, mun tpt ani ruangan “have you say”, apa saja bulih tani bri pendapatbah, terpulang arah tani kan emosikah apakah……jan luan talo …..
By to Penyangak on Mar 25, 2010
Assalamu alaikum semua dan salam sejahtera….
1. Terima kasih pada semua atas sumbangan komen berkenaan tajuk yg saya bawakan. Saya amat menghargai KESEMUANYA.
2. Bisai tah kitane tutup perbincangan mengenainya kerana TELAH ADA CONFIRMATION dari ATAS, apabila DPMM telah bersabda sewaktu pembukaan Seminar Kebangsaan Ulama Dan Pakar Mengenai Influenza H1N1 baru2 ane, di mana antara lain dapat difahami bahawa NBD akan SELAMA2NYA MENGHARAMKAN KEMASUKAN ARAK disebabkan amalan falsafah negara kita iaitu MIB dan Negara Zikir.
3. Dalam hal ini, kitane mengambil peluang menjunjung kasih atas keperihatinan KDYMM atas keresahan dan kegusaran kitane semua terhadap cadangan penuh berani itu dan baginda menjawab persoalan sedemkian melalui sabda ucapan anakda baginda. Semoga Allah merahmati dan memberkati Negara dan Sultan kitane.
Ilahi Selamatkan Brunei Darussalam….
By komodo on Mar 25, 2010
Assalamualaikum hys,
kn membantah ku ckp c brotherhood yang menyukong c martian a..bkn plng maksud komodo ato kn sibuk hal YB yang bg cadangan nda bernas ato..lau bnr dorg nda mau dsibukkan napa tah d adakan legco n napa tah dsiarkan dlm tv ato..ertinya utk menyadarkan urg2 mcm biskita ato jua 2 lagipun ah yang komodo bincangkan ani sal negara kitani sendiri jua bkn negara lain ne, kalau th biskita nda suka apa yang komodo buat ato diam2 ja kita sama jua perihalnya biskita menagur kan komodo supaya nda sibuk hal urg..apa kurang nya kita kan brother hood sama jua kita menyibuk hal komodo.biar tia kan buat apa bah.nda ia nuysahkan kita tu lagipun ani HYS no fear sukatinya bah tu..yang banar semua sama ja aku pun sibuk jua ni kan mengkritik tapi lau kana kritik terima jua.. lau nda mau terima jangan plang nyampuk. baca ja x. bh ato saja x.minta maaf ku nagur jua atu..lau ada salah o silap namanya jua manusia.wassalam
By jgn salah kritik on Mar 26, 2010
tau ko a cyberlady. mcm biasa jua ko ato. biar dorg minum dluar jangan dnegara sendiri.
By jgn salah kritik on Mar 26, 2010
suara rakyat jua ni baik tah legco ato suruh write dsini nah mun org biasa kan mengkritik pun nda dapat. open x ne ah. kesedaran bsama jua ni
By jgn salah kritik on Mar 26, 2010
bnar tu nya wang aji penyangak ah…typical bruneians….nda payah emosi….cadangan jua ganya tu….andang confirm kna reject cadangan gila cematu….murka krg Kebawah Duli…baik jua masih ada yg waras…btw wang aji observer…bnar tu….len kali observe lagi bnar2….adakh ckp pasal gurkha…boreng ko neh….out….booooo~
By iklansaja... on Mar 27, 2010
ALHAMDULLILLAH SYUKUR! TAHNIAH komodo ATAS KEBERANIAN TUAN MEMPERJUANGKAN AGAMA SUCI ISLAM DALAM NEGARA MELAYU ISLAM BERAJA KITANI YANG AMAN MAKMUR DAMAI LAILA BAHAGIA. YANG inda BERHORMAT PEHIN ATU INDA LAYAK JADI WAKIL DALAM MAJLIS MESYUARAT NEGARA YANG MULIA. PEHIN KAFIR ATU DURJANA NEGARA. BANGSANYA PUN SEMUA TAU IA TAH JADI CHONG TAUKEH BASAR JUDI EKOR YANG BALA BASAR BAGI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM. WALAU PUN TIA SEDARJAH DENGAN SULTAN MASA DI SOAS DULU. INDA KU PEDULI SELAGI INDA DILUCUTKAN DARI JADI YB!
By KOMODO JAJAL on Mar 28, 2010
Arak tu udah tatap haram; bagaimana menyelewengkan duit,merampas hak orang lain ?,makan duit zakat pada yang bukan hak ?, membelakangi undang undang dan peraturan negara ? Pecah amanah ? Dibayar gaji tanggungjawab diabaikan ?, Hipokrit, mementingkan diri sendiri ? Makan masa, duit, kemudahan yang disediakan olih kerajaan pada yang bukan hak ?
By Ciku on Mar 30, 2010
oi martian..apa yang dicakapkan c komodo atu bnyk jua lurusnya…antah2 ko pun suka kali arak kana adakan dibrunei…suka tah ko tu anu barang cematu atu…palui tah banar ko ani!
By F2P on Mar 30, 2010
Bila Pehin Goh menyuarakan pandanagan nya di MMN banyak yang mengatakan ia kafir tah konon. Tetapi apabila Pehin Goh memberikan bantuan terhadap kitane org Islam tidak ada pula yang mengatakan sumbangan nya itu haram. Kamu semua tahu kah berapa banyak sudah sumbangan dan bantuan Pehin Goh terhadap terhadap meyrarakat Brunei yang kesusahan dan daif tidak seorang pun mengatakan ia sumbangan dari seorang yang kafir. Kalau mahu buat kritikan biarlah bersopan. Kata pepatah bahasa menunjokan bangsa. Kalau sudah kitane org Islam memburok burokan org lain dengan gelaran yang tidak baik, apa beza nya kitane dengan org itu. Sekian.
By Orang Tengah on Mar 31, 2010
to komodo, bagus kita atu eh..baik tah kita jadi penceramah di luar, mana tau berhasil, psal nya banyak msih org melayu brunei ani nda brapa ingau, kebanyakkan nya kalau org melayu(segelintirnya) jln k luar negeri seperti limbang and miri, diorang ani tah banyak menyinggah tempat2 minum minuman keras dsna..so kepada komodo, klau kita berani buat satu kempen untuk kita berceramah..hehe..jangan marah hah..
By fangpai on Mar 31, 2010
lurus tu….brunei negara melayu islam beraja…islam…islam..islam adalah agama yang lurus suci…
ya allah engkau buka kan lah pintu hidayah dan petunjuk pada yb yb menteri dan timbalan menteri brunei atas jalan yang lurus… amin…..
tahniah kepada yb yang begitu bernas mencadangkan atas kebenaran…tahniah…
salute you all YB…
By aji halal on Apr 2, 2010
I see… pasal minuman pun kamu kelahikan kah? Minum/membali/mengangkat (KECUALI kan membuang sampah) pun sudah bedusa.. jantah watir tu..
To Orang Tengah:
Mana kau tau sumbangannya atu haram? mana tau usin nya yang dsimpanya arah bank lain kali? inda jua kaliah semestinya 1 bank untuk seumur idup.. PIKIR BAH EGG! atu pandangan saja tu bah ih.. alum tahu kana accept ia punya pandangan ani.. Ko tau lah negara kitani ani MIB. MELAYU ISLAM BERAJA! dan labih2 lagi kitani ani Negara Zikir! NE GA RA ZI KIR!! andang sudah kita maklumi tu Negara Islam andang kana haramkan membawa/meminum/membagi minuman keras yakni Alkohol… PIKIR LAGI SEKALI! mun ada zon bebas alkohol.. percaya tah.. inda aman ni Brunei ani.. PASAL? PASAL MAUK MEMBAWA KEHANCURAN KELUARGA! AGAMA DAN BANGSA!! PAHAM?! PAAHAAAMMMMM?!!! Patut tah kau jua urang tangah.. kunul..
To Brotherhood:
ani lagi sorang yang kuat pegangannya ani.. macam2 ko bawa ah.. segala kuyuk lah.. segala Al-Quran lah.. segala sigup.. elaah.. antah ko ani kunul jua pakah macam si urang tangah.. balum lagi open minded kamu ani..
Bah, kau pulang menjawap: Kenapa sigup masih bejual di Brunei ani? sedangkan fatwa mufti sudah mengeluarkan dilarang besigup? Jawap wang yang kau luan gagah becakap ani.. kan tahu ku tejawap atau inda.. Lagi satu, Asal arab, Islam tah tu?? INDA SEMESTINYA!! and akutah menjawap pasal kuyuk atu.. Kuyuk atu ciptaan Allah jua.. mau jua kan hidup, mau jua kan makan.. mau jua kan idup bebas macam burung.. ganya kuyuk ani nada sayap bah kan terabang macam burung. Bah, aku pulang kan betanya arahmu: Apa bezanya kau sama ambuk? Manusia ada 100% pandainya.. Ambuk 97% ganya.. apanah?? yatah kau nah, ngucap dangan buduh.. diri tu 2×100 sama macam ambuk punya geng. EGG!
To Komodo:
Bagus dah biskita post barang miani.. At least ada jua kan dibaca since posting ani kana bukakan untuk urang register saja.. mau jua kitani ingat tu, demi menyedarkan urang kitani ani ah..
By Apple Macbook warna itam meluhum on Apr 2, 2010
Walaikumsalam saudara Komodo. Terima kaseh di atas posting saudara tu. Hampir terlupa saya/hamba membalas posting saudara. Memang lah antara dadah dgn alkohol dua perkara yg berbeza, tetapi kesan nya saya rasa dadah jauh lebeh besar daripada alkohol sebab itu ia nya disahkan sebagai salah disisi undang2 jika sesiapa yg menyalah gunakan dadah. Tidak salah kalau mahu menegor sesuatu itu tapi biarlah relevan. Apa yg dilakukan oleh YB Pehin Goh atu cuma lah cadangan. Mengapa pula kita yg melenting. Banyak lagi perkara lain yang lebeh memudaratkan seperti rokok. Dimana org yg tidak merokok pun merasa tdk selesa apabial bedekatan dgn org yg merokok. Jadi apa beza nya rokok yang sdh di istiharkan oleh mufti kerajaan sebagai “haram” tetapi maseh lagi dijual dan di hisap oleh org2 Islam dengan alkohol. Apa yg dikatakan oleh YB Goh itu adalah hanya untok mesyarakat bkn Islam sahaja. Memang semua org tahu bahawa negara kitane adalah negara Islam tetapi ramai juga yg bkn berugama Islam. YB Goh hanya menjalankan tugas dia sebagai seorang ahli MMN sahaja. Diluluskan atau pun tdk itu lain cerita. Mengapa pula kitane yg sibuk2 menghentam YB-YB tersebut. Kapada saudara Komodo saya minta maaf sekira nya posting saya ini keterlaluan. Sekian. sama2 tah kitane jaga keamanan negara kita Brunei Darussalam.
By Orang Tengah on Apr 2, 2010
To ambuk apple macbook warna itam meluhum.
Membaca posting mu atu sudah jelas kau ani jenis spesies ambuk ,inda ku mengakun aku ani waris ambuk,aku ani dijadikan oleh Allah dari tanah keturunanku adalah nabi Adam bukan ambuk,aku pun inda faham kan komenmu macam orang tohor otak, macam inda ada akademik saja ejaan pun banyak salah ,layak tah kau tu luankan membaja bodoh atu,muamu pun macam kuyuk,barangkali iani waris keturunan kuyuk,caranya bercakap pun macam kuyuk (Scooby Doo) baik tah luruskan ejaan mu atu sebelum mengritik orang inda org memandang komen mu atu macam sampah saja.bukan lagi 2x 100 otakmu ani tapi 2×1000,apanya org putih THINK BEFORE YOU SAY…… bukannya THING LUUUUUUUR adek beradek dgnTELLLLUUUUUUUR.
By ALANPENGENALANMU PARARE AMPUTUAN on Apr 4, 2010
aku pun terkajut bila ku membaca BB. Adakah patut mencadangkan alcohol zone. Talor tahap terover the pagar. Jangan luan iski kan mengambang arah tourists sampai sampai mencadangkan alcoho zone. Ambi iktibar apa yang terjadi pada negara Bosnia Harzegovina.
By cikgu jua on Apr 5, 2010
………………………NO ALCOHOL ZONE…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..LU FIKIRLAH SENDIRI DAN YANG TERBAIK BAGI SELURUH RAKYAT BRUNEI DARUSSALAM YANG AMAN DAN TENTERAM SELAMANYA…………
By WUNAN on Apr 5, 2010
Orang Tengah! iyalah tu kau bukan Martian. Mana ada perogol mengakun ia merogol. Aku rasa, masa orang tengah menaip disini, aing liurnya bertitikan sudah terkenangkan rasa arak. Dan lagi satu, mengatakan seseorang atu kafir dan pada hakikatnya ia benar-benar kafir, bukanlah dinamakan memburukkan orang kecualilah bagi yang utaknya sudah sewel oleh arak. Sudah tentulah TATAP kitani inda sama dengan orang atu disebabkan benarnya cakap kitani. Mazhab songang mana kau belajar. Aku berkeyakinan kau ani sebangsa dengan YB atu, menyamar macam orang Islam.
By Detektif on Apr 6, 2010
Kpd sudara Apple Macbook Warna Hitam Muluhun. Nampak nya saudara ne lebeh lagi bodoh dia antara manusia yg bodoh. Apa yg dikatakan oleh Brother Hood tersebut menyentoh mengenai anjing, babi dsb nya adalah sebagai contoh di antara benda2 yg haram selain drp arak (alkohol) sepatut nya saudara fahamkan dahulu isi kandongan sesuatu komen tersebut. Kapada suadara Detetif yg mengatakan saya sebagai Mertian cuba saudara boktikan kapada saya. Saya bukan Mertian, saya adalah Orang Tengah. Atasa nama Tuhan y maha adil, maha kuasa bahawa saya bukan Mertian, malah saya tdk kenal siapa Mertian. Jgn tah kan jadi detetif, jadi detetif bodoh boleh lah. Sekian.
By Orang Tengah on Apr 6, 2010
CADANGAN SAJA TU LOR! CADANGAN SAJA TU! NADA SALAH ATAU PUN LURUS MUN MEMBENTANGKAN CADANGAN! MUN INDA TEPAKAI CADANGAN ATU, SAY NO SAJA, ANI LABIH2 TIA PULANG SAMPAI TEKAPIR2, MAIN BANGSA TIA, TESUMPAH2, YG KAMU TEROVER SANGAT ANI KENAPA? SAYA ULANGI, CADANGAN SAJA TU! MANA2 MEETING PUN INDA SEMUA CADANGAN ANI LULUS ATAU DILAKSANAKAN, APA LAH KAMU ANI! T*!
By penyangak on Apr 6, 2010
To Penyangak- Lurus nya kita atu cuma cadangan saja atu. Atu barutah nama kritikan yang baik tdk memehak mana pehak. Awu eh aku setuju 100% nya mu pendapat kita atu. Sekian
By Orang Tengah on Apr 7, 2010
jangan talur ani, jangan d kabun buduh ah, bahapa g kan d buat alcohol zone,talur kalieeeee
By sagap on Apr 13, 2010
banyak jua komen pasal Alkohol free zone ani.. kalau tani mendengar cadangan YB atu magikan marah jua.. tapi kalau di pikirkan terima kasih Kepada YB yang mencadangkan … supaya orang berpikiran macam atu paham apa yang di maksudkan Negara Islam kenapa arak inda di jual di Negara tani ani… jadi terima kasih saja atas cadangan YB atu yang inda bagi kalat mata YB yang lain dari membincangkan yang dalam process atau dalam perancangan sama ada banar atau inda…!!! -Arak itu kunci maksiat-
By Bukan YB on Apr 24, 2010
Alcohol zone tah kan kamu sibuk kan. Tu nah Gala Night Syarikat di Airport, yang mengadakan Gala night di Jerudong, Baru2 ani aa.. Macam Majilis Orang Kafir Jua, saya sendiri meliat dan kana jemput oleh orang Islam tu, bini2 nya tidak ada yang menutup aurat ganya sekong dua, ada yang bekamban, separuh bogel, macam-macam, tidak malu kah orang islam bepakaian macam itu maa..nah iatah orang islam tu?, menari sampai pukul 12 mlm ma.. Saja jua saya ahir pulang, kan meliat jua majilis orang islam ani…Malu ma…
By Orang Cina baik. on Apr 26, 2010
Cani tah nah, jangan tah tani ingau pasal Cadangan Zon2 halal haram anie, Saya percaya KDYMM lebih bijaksana, berwibawa dan tegas dalam menangani masalah ini. Sudah semestinya KDYMM akan merujuk kepada para ilmuan dan ulama2 islam. Percaya lah KDYMM bukan lah calang2 pemimpin yang akan tunduk kepada permintaan yang menyeleweng dari landasan Islam yang Haq. Bagi rakyat2 brunei yg beragama islam yg masih terlena dgn keasyikan dunia yg sekelip mata dan sanggup keluar negeri untuk meminum arak itu sama2 lah lah kita doa kan agar mereka diberikan Hidayah supaya kembali kejalan yg benar.Kita pun tahu doa ialah senjata orang2 mukmin.Dan Islam tidak pernah mengajar pengikutnya menganiaya agama lain. Wassalam.
By Qembara on May 5, 2010
MINUM, MENJUAL , MENYEDIAKAN ADALAH HARAM HUKUMNYA… DAN SANGAT2 DITEGAH DALAM ISLAM.
By LIN on May 7, 2010
Cemani nah, jgntah dbenarkan urg luar masuk ke Brunei dgn membawa minuman alkohol, bahaya bah, ujungnya dijualnya arh urg brunei tu n mun sudah bisdia ani mauk,siapa yg jadi mangsa tu??? n KALAU Brunei ani provide alcoholic drinks, so jgn djual d hotel2 or tempat yang becampur dgn barang2 halal,campur sja tia n satukan arah tempat penjualan “BUKAN MAKANAN UNTUK ORANG ISLAM” or ampaikan botol or tin minuman atu atas badan “oink”- mun cemani GUARANTEED terjamin yg produk ani bnar2 bkn utk org Islamn CONFIRM urg Islam nda mau memigang minuman atu…k.
By charlie chaplin on May 22, 2010
yatah org kitani mengucap bangsa lain no1.mun rasa2nya bkn ko sorg tngl d Brunei ani cuba ckp bisai2 katakan MIB nda sopan santun.Oi dang/awg mana ko tau duit atu ada halal haram.yg buat haram manusia NGOKKKKKK!!!( akal tak ada)
To charlie chaplin :bkn org luar yg bwa minuman tapi org Brunei sndiri yg bwa msuk dang/awg oiiiiii!
klu tau haram jgn di sentuh org tak paksa awak biar org kafir saja yg pgang,minum.tutup mata supya enda terseliur……
By Head Hunter on May 26, 2010
he…he…NAH PANDAI JUA KAMU BERANTI BERKURAPAK.
JGN TAH BEKELAHI…AMALKAN TAH CARA HIDUP YG SEHAT..TANI NEGARA MIB,NEGARA ZIKIR.
SEKIAN .
By pembaca on Jun 3, 2010
berhati - berhati dengan proksi - proksi yang ingin jatuhkan bangsa bani Jawi
By talibarut on Jun 21, 2010
cina taun baru melayu sibuk iban gawai melayu mabuk..orang putih party.melayu yang bertumbuk…
By ganjagood on Aug 22, 2010
nak buang kes kah sampai jauh2 membawa diri,,,,kesian….
By Bidadari sadis on Aug 22, 2010
bisainya c komodo atu..sory menyampuk sekajap…kebanyakan yang diatas ani mencari sapa salah sapa lurus…iatah punya pnjgnya petelingkahan tu…dimana yang diam itu lebih baik dari becakap…yg bisainya..tani pikirkan sendiri apa yang baik n buruknya..ani sampai menyalahkan menyumpah apa..manakan sampai urg marah…idea atu tercampur dengan perasaan tia pulang…dapat jua ketani liat dasarnya tu…arak untuk pelancongan..banyak lagi sumber pelancongan yang lain yang inda melanggar syariat…buat bangunan dalam air,dalam tanahka dikampong air atu,sebagai sumber pelancongan..so kalau dorg buka tabuk dorg,masuk air,nda dorg ngumban2 sampah kesungai,nda bejurit brunei..aha..jokes…bukankan marah mengeluarkan pendapat ani,,tapi biar yang logic..
ada lagi yang nyabut pasal dadah atu,mcm2 sudah kegiatan kerajaan membenteras jenayah ani..iatah ganya yang mampu dorg tu..urg brunei ani yang na mau berubah…tiada yang mampu merubah sesuatu itu kecuali allah,dan keinginan seseorang individu itu.ketani mampu berusaha saja,buat penyiasatan kastam apa,dri laut apa..mcm2 sudah…kitani yang hidup dibrunei ani,so apa yang ketani na puas ati,ketani luahkan apa yang patut dengan positif,bkankan betangkar mencari sapa salah apa…bisaikan?sapa sokong?ada?
ada becakap have u say ani semua bulih cakap..atu rasanya na patut tu…cuba bayangkan aa…kita sebagai bapa,memposting ke have u say,tepalui2 apa,tepuki ka apa..sekali anak kita membaca..bisaikan tu..iatah baginya si anak ikut bapa..keturunan mcmani ani nda behabis..cara positif masih ada,yg negatif dipakai,,.biar budi bahasa atu mencerminkan aklaknya…iatah yang penting tu dlam pendidikan islam..so,f blajar sudah tinggi atu jangan akhlak nada…na payah ku khususkan untuk sapa2…tau2 saja….tau sudah public page..bisai2lah mempost…harap ani menjadi satu panduan dan iktibar….ini bukan berlagak suci,tapi memperbaiki hari ini daripada kemarin..yang mana itu adalah menguntungkan…
ada yg bagi komen lagi pasal playboy playmate apa..atu rasanya yang lagi jauh pemikirannya..memang bisai apa dicakapkannya tu..tpi atu hal dunia….antara islam dan ugama yang lain..sedangkan qardawi antara ulama yang masih hidup masani alum mampu mengubah dan melarang semua atu..apa lagi ketani…memang besar cita2 itu jika ada..so,dalam konteks ani..bek tani fokus arah tajuk ketani ani..kalau mau pasal playboy apa tu..buat post baru..lagi o posting to international webpage….
kitani kan melindungi brunei darussalam ani..biar inda ada bala bencana yang dahsyat lagi…cuba liat negara len..malaysia,america,indonesia..dorg mengalami bencana alam ani berkemungkinan atas suasana seks bebas,tempat pelacuran,arak yang meluas….tsunami,ribut taufan…tapi ani adalah bala,sebagai peringatan kepada mereka…cuba liat negara ketani…yang ada baru banjir..mungkin akibat dosa pasangan couplke yang basah dikatil..iatah baginya banjir….liat brunei,medinah dan makkah..adakah tsunami,ribut taufan,gempa bumi apa…nadakan…adalah lebih baik menghindari…sama jua mcm sigup,biartia na kana masukkan lagi di brunei…
By bmw2777 on Sep 21, 2010
ada lagi yang komen pasal biar tia YB atu beri cadangan,jantah dipedulikan…ulasan:mestilah ketani peduli,ani negara kitani…bukan negeri org lain..negara ada kerajaan,jangan kerajaan dicemari oleh idea yang mcm atu…pasal atutah rakyat mesti ambil peduli…bisai sikomodo atu,na pemarah kana ucap bodoh apa.atu baru bagus,positif menerima pandangan.yg na ia puas ati,diulasnya dengan bisai….ada lagi yg post pasal negara jiran ada bir…negara len jangan dulu dipikirkan..negara ketani dulu…kalau sudah ada undang2 syariah yang membenteras anak muda tani dari membeli dan meminumnya..atu sudah salah satu cara menghindari arak ani…bahapakan pikirkan negara lain..hal anak muda minum dibebunut,tedungan limbang apa atu..hal individu,halnya dengan allah…yg penting mengenai tajuk ani…tentang isunya dalam negara…luruskan?
By bmw2777 on Sep 21, 2010
sja kan mnambah. d Brunei andang ada alcohol free zone tapi nda official. sapa tau, tau. sebagai contoh, gurkha riffle (kadai nya bjual arak ntuk gurkha saja). banyak lagi la tempat2 ani tapi inda d umumkan. khas ntuk urang2 yg tertentu sahaja. jadi nya, kalau kebenaran untuk minum/menjual arak ani dapat diberikan arah urang2 yg tertentu ani, knapa inda pelancong dan urang bukan islam yg lain nda dapat kbenaran macam ani? alang2 menyeluk perkasam, biar sampai ke pangkal lengan. aku rasa atas alasan ani la yg mendorong yb pehin goh menyuarakan pendapat mengenai zon bebas alkohol bagi urang BIASA
By Abu Bakar on Dec 24, 2010
Salam to all HYS community members and participants. On this alcohol matter, I think that YB asking for a FREE ALCOHOL ZONE is really dramatic but out of bound…. simply because “he” forgot that he stay in Negara Brunei Darussalam and had been an islamic state for decades if not centuries and how dare he ask for such facility simply because he is NOT A MUSLIM and a minority of which would love to have this happen in a country like ours!!! He and many should be thankful to God that he can still live, work and stay in Brunei with peace and no disturbance from crime unlike other neigbouring states. Yet, he dare to ask for a zone to booze and get filthy? Come on man…. if you wanna get “FUCK UP” please do its somewhere else…. Labuan, Limbang, Miri and KK is within reach…. so make it there… Ahhhh please NOT in our state, Brunei Darussalam. Want to commit sins… just simply go to sin-grip states like MALAYSIA (whom they claim an islamic state), INDONESIA, SINGAPORE (the Jewish supporter state) and best of all THAILAND (a state who respects Buddhism and the King >>>> in the end commit many sins overwhelmly)…… Wake up Mr. YB… You got to be dreaming… There are laws that allow you can and can’t do…. or please BEHAVE!!! That act arrogant and try to de-face our current values and MIB standings by opening an ALCOHOL FREE ZONE…. Get out will you…. you make people sick and tired…
By pmgworld on Dec 28, 2011
YA ALLAH .. JAUHILAH ARAK DARI KELUARGA ISLAM DAN RAKYAT BRUNEI YANG AMAN DAN SEJAHTERA.. JAUHILAH DARI ORG YG MEMPENGARUHI MINUMAN SYAITAN ITU.. AMINN.. MEMANG KITANI KETAHUI, PEMINUM ARAK TETAP MENCUBA MENGGODA BAGI ORANG ISLAM YANG BERIMAN DAN SUCI.. MEREKA APABILA MINUM, MEREKA TIDAK BERPUAS HATI SELAGI ORG ITU TIDAK SEPERTI MEREKA, KERANA OTAK 50% MEREKA TELAH DIPENGARUHI OLEH SYAITAN LAKNATULLAH…… SYAITAN BERTOPENGKAN MANUSIA (SESIAPA YG MENYOKONG ARAK / ALKOHOL / WINE / BIR
By Cucu Panglima Raja O on Mar 14, 2012
dear tuorists, kalau mau minum arah atau berhibur, sila ke negara jiran. terima kasih.
By PenganggurMuda on May 8, 2012