p2f

March 30, 2010 – 4:37 pm

Assalamu alaikum para pembaca budiman…

Awal2 lagi saya menyatakan ampun maaf dari hujung rambut ke hujung kaki, kerana posting saya kali ini PASTI menyentuh pelbagai pihak, PASTI menyinggung perasaan pelbagai orang, dari pihak agensi Kerajaan, swasta hinggalah orang perseorangan. Kerana saya dalam DILEMA : Ditelan mati emak, diluah mati bapa… Tapi demi ugama, bangsa dan negara, saya menongkah arus, menahan saja apa jua duri dan onak yg mencucuk jasad ini… Kepada yang faham, Al-hamdulillah saya ucapkan. Kepada yang kurang faham atau tidak faham, fahamilah bersama…setidak2nya pun renung2 lah…

1. Inda silap, kali ani p2f yg ketiga. First pemenangnya ialah Zul F dan second ialah Dayat. Banyak bakat dicungkil dari kalangan muda belia remaja utk mempersembahkan nyanyian. Saya memahami bahawa pertandingan diujudkan dengan harapan, antaranya melahirkan penyanyi berkualiti dan setidak2nya sebagai menyatakan bahawa BRUNEI APA KURANGNYA DENGAN PENYANYI2NYA… Sebagai pernyataan bahawa kita boleh berbangga dengan keujudan mereka…atulah yg saya faham..

Dalam pada itu, berikut inilah persoalan2 (yang memeningkan sebahagian kita) yg sepatutnya kita jawab, selaku rakyat yg taat berugama, taat beraja dan berbangsa mulia sebagai bahan renungan :

a. Bolehkah kita merenung sejenak hasrat KDYMM melalui Titah2 baginda berhubung Negara Zikir ? Justeru, Apakah kaitan p2f dengan hasrat baginda itu ? Adakah p2f ada menyumbang ke arah penjelmaan Negara Zikir ?

b. Apakah negara kita akan mencapai hasrat baginda itu iaitu menjadi Negara Zikir, dicapai SECARA PERLAHAN-PERLAHAN ? (Kerana dimaklumi hasrat baginda yg mulia itu tidak tercapai dengan drastik…? ) Apakah betul statement ini ? Mestikah dicapai hasrat baginda menjadikan Brunei sebagai Negara Zikir secara perlahan-lahan ? Kalau pun secara perlahan, berapa lama…?

c. Penting sangatkah p2f hingga ia dilaksanakan oleh salah sebuah Jabatan Kerajaan ? Disiarkan secara langsung dan diberikan publisiti meluas ? Diberikan hadiah2 lumayan ?

(Uuuuiii…. gerenti marah ne sebahagian pembaca…. maka saya akan dituduh dgn pelbagai tuduhan…) Saya akan dituduh seorang kuno.. konservatif… itu tidak boleh… ini tidak boleh.. itu haram … ini haram…tidak liberal….mundur ke belakang…. balik semula ke zaman unta…

d. Adakah INDUSTRI HIBURAN di Brunei atau kalaupun bukan industri… BIDANG HIBURAN di Brunei… telah berjaya memberikan sumbangan (samada besar atau kecil) kepada negara dari segi ekonomi ? Dari segi sosial ? Dari segi ugama ? (ini amat jauh…) Dari segi akhlak ? ( mmmm….) Dari segi apa lagi…?

Dua kali p2f dibuat, adakah kita nampak kemajuan2 yg diharapkan ? Sorry Zul F, minta maaf Dayat… Sorry penganjur… Ditelan mati emak diluah mati bapa…

e. Dari aspek manakah p2f boleh menyumbang perkara2 positif untuk negara, bangsa dan ugama ? Dari sudut mana ia boleh menyumbang untuk merealisasikan Negara Zikir ?

Perlu diingat kepada para pembaca sekalian : Hasrat murni baginda adalah hasrat kita juga…. Kalau ada sebilangan pembaca berpendapat Negara Zikir hanya setakat hasrat baginda saja dan bukan hasrat kita selaku rakyat, saya rasa nilai markah sebagai seorang RAKYAT BRUNEI amatlah rendah… Kerana kita orang Brunei adalah satu bangsa yang amat taat kepada raja….selagi baginda melaksanakan tugas menurut hukum syarak. INi kerana, garispanduan taat menurut hadis ialah : LA TA’ATA LI MAKHLUQIN FII MA’SIATIL KHAALIQ bermaksud : Tidaklah boleh taat kepada sesiapa pun makhluk Allah, jika dia (selaku ketua) menyeru kepada perkara mengengkari perintah Allah…

f. Adakah terdapat plan jangka sederhana atau jangka panjang p2f ? Untuk 5 tahun apa yang akan ada ? Untuk 10 tahun, apa yang akan terjelma di NBD ane melalui p2f ? Atau adakah pertandingan ini secara berkala saja…? Kalau ada tajaan hadiah, barutah diadakan ?

Para pembaca sekalian, marahilah saya, tuduhlah saya, bencilah saya, lemparilah dengan kata2 kesat, cercalah saya, hinalah saya… Saya tak mampu menahan biskita membuatnya.

Takkan lah saya BERPELUK TUBUH melihat sebahagian peserta p2f ke tiga ini saling berpelukan sewaktu diperdengarkan senarai orang yang kena keluarkan…. Takkanlah saya TURUT BERSETUJU melihat mereka saling bertakul2an antara lelaki perempuan…. Takkanlah saya TURUT AKUR dan TERSENYUM PUAS melihat mereka menunjukkan kemesraan yg abadi antara bukan mahram… Itukah belia harapan bangsa kita ? Itukah perbuatan orang2 Brunei ? Itukah akhlak orang Brunei ?…

g. Patutkah kita menurut / mengikut saja apa yg dibuat oleh negara jiran ? Mereka ada AF, kita pun mengadakan p2f. Mereka ada Akedemi Al-Quran, mana tia Akedemi Al-Quran versi Brunei ? Indada penaja ? Inda memberi keuntungan duniawi ? Indada menarik ? Membosankan ? Mambari kalat mata ? Inda glamour ? RTB inda berminat Akedemi Al-Quran ? Tapi p2f mereka AMAT BERMINAT ? Indada orang yang memulakan ?

Apalah yang ada pada saya…harta pun kurang, kan menganjurkan Akedemi Al-Quran versi Brunei…

Lagi sekali menyusun jari minta maaf kepada yg terasa. Saya hanya insan biasa yg MUDAH BERTERUS TERANG. Tidak menyimpan dalam hati.

Para pembaca yang menyokong p2f akan memarahi saya dan menghentam saya habis2an.
Para pembaca yang neutral akan juga memarahi saya kerana saya dilihat TIDAK BERHEMAH dan TERBURU2 dalam memberikan pandangan… terlalu emosi…
Para pembaca yang menyintai zikir, juga MUNGKIN akan memarahi saya kerana pandangan saya ini boleh menyebabkan ugama Islam dipandang sebagai menyusahkan…. ini tidak boleh…itu tidak boleh…

Soalnya ialah SAMPAI BILA dan BERAPA LAMA kita akan mencapai hasrat KDYMM untuk menjadikan NBD sebagai NEGARA ZIKIR ?

Berikan saya JALAN YG LURUS. Tegurlah saya bagaimana menjawab persoalan2 di atas…

Wallahu a’lam bissawab.

This post was submitted by komodo.

  1. 104 Responses to “p2f”

  2. Ia tah inda ku silap ada ku teliat dalam Borneo Bulletin pasal p2f, ada berpeluk2an, ku fikir mata ku yang silap teliat, aku inda pulang pernah meliat di tv p2f ani, inda ku pernah mengikutinya.
    Au eh inda bisai dan menyalahi agama tu, terlebih jua diurang ani, luan jua kan mengikut orang lain, tapi lebih2 pulang dari org lain.

    Thank You.

    By deno on Mar 30, 2010

  3. Antah wang komodo. Inda ku tau apakan ku cakapkan arahmu, apakan ku tagur lagi kalau atu sudah pendirianmu. Yang banarnya apa yang kau cakapkan atu adalah seratus peratus sama dgn apa yag ada di kepalaku sejak beberapa lama udah. Ganya inda ku tesurung meluahkan. Memadai tah tah saja ku tambah bahawa aku sangat-sangat meluat meliat keolahan remaja-remaja kitani yg tetangis-tangis dikhalayak ramai dengan penuh emosi ganya tah pasal terkeluar dari P2F atu. Sejak bilakan tebiat camatu atu menjadi budaya kitani? Kalau orang barat dapat jua diterima olih seleraku. Tapi kalau tekana AF, apatah lagi P2F membaigali sekali nyamu. Ketara sekali teikut-ikutan, nada original langsung.

    By mbaigali on Mar 30, 2010

  4. Salam. Teguran Jujur dan suci sebegini lh selayaknya kita tanai dan sokong. InsyaALLAH, mudahan pihak yg berkenaan akan ‘terbuka’ dan menerima teguran jujur dan suci ini untuk mengambil jalan berubah kepada kebaikan bagi bersama-sama menanai hasrat pemimpin kita. ‘NEGARA ZIKIR’ pastinya adalah sebuah negara yang bersedia mematuhi suruhan dan meninggalkan segala larangan ALLAH SWT.

    Firman ALLAH SWT dalam surah At-Talaq ayat 2-3 yg kira-kira bermaksud:

    “Barang siapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan ke luar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barang siapa yang bertawakal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan) nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.

    Sifat bertakwa ini lah antara asas dalam pembentukan Negara Zikir. Apakah nanti dengan terzahirnya perbuatan-perbuatan maksiat ini antara ciri-ciri ‘taqwa’?

    Berpelukan ada batas. Berpelukan antara lelaki dengan perempuan yg bukan mahram apatah lagi tiada halal baginya untuk berpelukan berlainan jantina, sudah setentunya ‘terzahirnya’ perbuatan maksiat. Tambahan lagi dibuat liputan secara langsung dan ditonton oleh masyarakat negara ini, maka adalah tidak elok untuk kita yang berugama Islam menontonnya (memperlakukannya), seolah-olah kita telah cuba meniru budaya kaum bukan Islam.

    Anak-anak kita, yang masih kecil menonton, dan kalangan mereka adalah terdiri daripada remaja.

    Bila saja ini berlaku, tidak mustahil anak-anak/remaja merasakan perbuatan berpelukan seakan-akan menjadi perkara biasa dan boleh saja jadinya perasaan tidak sensitive dengan perbuatan mungkar dan berdosa.

    Orang-orang yg diberi pengetahuan agama pasti merasa sensitivi hal-hal begini seandainya masih lagi ada nur Iman dalam hatinya. Dan pastinya mereka merasa ini adalah tanggungjawab mereka untuk memberi teguran yg meminta untuk membuat pembaikan dan bukannya untuk mengundang apa-apa perasaan permusuhan apatah lagi dengki dengan orang lain.

    Mengajak orang kepada kebaikan dan melarangnya dari kemungkaran adalah sebuah pemberian berharga, membantu mereka yang melakukan kerja yang baik itu pemberian, dan menahan diri dari melakukan maksiat itu sendiri merupakan sebuah pemberian amat bermakna.

    Sebagai alternative lain agar kita sama-sama berganding bahu membantu saudara-saudara seagama, saya mencadangkan agar program realiti ini diubah suai tanpa terus membuang atau mencampaknya jauh ke dalam sampah. Kita juga dapat berbanga dengan lahirnya bakat-bakat yg dianugerahkan ALLAH SWT kepada kaum muda, maka sewajarnya kita membimbing fitrah mereka mengikut fitrah yg ALLAH SWT redhai.

    Kepada pihak yg berkenaan, dipohonkan melantik penasihat-penasihat Agama, agar P2F boleh diubah suai menjadi program yg boleh membentuk peribadi dan akhlaq remaja Islam kita kepada mencintai Agama.

    Akhir kata, renungkanlah sabda Rasul tercinta kita ini:

    Daripda Abu Hurairah Abdul Rahman ibn Sokhrin r.a. beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: Apa2 yang aku larang kamu melakukannya, maka hendaklah kamu mnjauhinya, & apa2 yang aku perintahkan kamu melakukanya, maka lakukanlh seberapa daya kamu. Sesungguhnya umat yg terdahulu daripada kamu telah binasa lantarn bnyk persoalan & banyak perselisihan mreka terhadap Nabi-nabi mereka. Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim.

    By Guru Ugama on Mar 30, 2010

  5. rancangan cematu are just for leisure, i myself do not take it seriously, duli apa ia bepalok kah apa, malas ku pikir, tukar channel liat drama luar same jua bepalok2 sama nyanyi2, go online pun sama jua ceta nya, jangan saja ia bulih mengubah dan menghancurkan akidah sampai ke tahap kronik, so far moderate pulang di brunei ani, respect jua kitani mun time azan stop dulu semua aktiviti, inda jua labih2. bruneians still respect and prioritised islam. ia tah ikut iman sorang2. mun dipikirkan semua tah kan ada konspirasi and negatif, baik tah nada be tv langsung and ban siaran luar sama internet. about negara zikir ani? apa tah inisiatif yang dibuat batah2 ani to promote? mun ganya di mulut2 saja jangan tah dulu. adakah negara zikir satu philosophy? panduan hidup? tajuk? subjek? inda jua semua urang tau secara menyeluruh. cuba tah buat road show, flyers, buku kah diedarkan kepada rakyat secara percuma. tekana scp berabis ia.

    By brutal on Mar 30, 2010

  6. salam…baiktah ko bwa berehat wang komodo…ada2 sja ko ne…stiap minggu ada2 sja kn ko post…namamu sja bah…sama juanya c ‘penglima kecil’…anu sentiasa out lagi jelamanya c penglima ah…ada2 sja…kn mau glamour kali…aku sokong ko wang komodo pasal post mu alcohol free-zone last time…but now p2f lagi??? c’mon lah…ko ne dulu kn jdi reporter nda menjadi kah??

    lau ko nda minat pun, do like wat i do….jgnth d liat…aku nda jua minat langsung p2f ani…abis2 ku pun liat dlm newspaper sja…bnyak2 artis d negara tani, nda jua ku tau….but its true industry hiburan ani ada menyumbangkn ekonomi kepada negara tani…contohnya ‘Wu Chun’….before nda jua bnyak fans nya tau Brunei…but ia sedikit sebnyak dan secara inda langsung meng-introduce Brunei to his fans seluruh dunia….its really amazing how famous he is d luar negeri…just imagine kalau ya membuat consert kh apa kh, nda mendatangkn hasil kpda ekonomi kn tu lau fans nya dri seluruh dunia dtg ke Brunei??

    well…just my two cents tho….salam…

    By org bawah awan... on Mar 30, 2010

  7. salam.untuk mencapai negara zikir nda semestinya hiburan spt p2f di tiadakan.nda semestinya tanpa p2f brunei akn menjadikan negara zikir.secara jujurnya saya bukanlah peminat p2f dan saya tidak pernah mliat p2f tapi saya tau ia lebih kurang berbentuk af.rasanya dengan “ada” atau “tanpa” p2f nda akan mengubah title negara zikir.ia hanya sekadar hiburan.kalau komodo keluar atau behijrah atau berkunjung ke negara islam atau lebih dekat negara arab pun hiburan sedemikian tetap ada tpi negara arab tidaklah di label sebagai negara yang tidak mengingatkan tuhan.
    sama2 tani luaskan minda,islam itu mudah,kitani kalau kn berdakwah arah urg bukan islam ataupun org islam tpi tdk hidup secara islam kitani tdklah buleh terlalu keras.di dlm islam sebenarnya tidak mengharamkan hiburan tetapi ada batas2nya.ditakuti org nda menghayati islam oleh sebab pemikiran mereka telah diubah dgn pkr2 spt andaian mengatakan kalau ku bertaubat atau jadi alim tidak dpt berhibur lngsung,ditakuti org nda akan dekat dgn islam kalau cmani.islam membolehkn hiburan tetapi ada batas2nya.
    tidak semestinya peserta p2f atau penuntunnya tidak mengingati allah.sbenarnya atu satu pkr yg berlainan.
    tidak adil rasanya menyebut p2f sahaja,bagaimana dgn bintang kecil?bintang remaja?stesen radio brunei yg memutarkanlagu2?astro?rtb brunei yg menyiarkan hiburan?adakah komodo mengatakan kerana mereka ini tdk mengikut titah sultan untuk mnjadi negara zikir.
    saya lebih setuju jika komodo tidak 100% menganggap progrm ani menjejaskn negara tani mnjadi negara zikir,saya lebih setuju jika komodo memberikan guideline ataupun batas2 di dlm p2f.nda semua di dlm p2f atu berkonsep haram atau penjejas negara zikir.jika komodo ingin mengikut cara malaysia spt hendak mengadakan akademi al-quran saya juga bersetuju.
    aher sekali minta maaf hamba brgkali menyinggung komodo atau org lain.kitani sama2 insan yg nda lepas dr keslahan dan kesilapan.hanya nabi yang maksum.dan saya tahu ilmu islam saya maseh lagi kurang.

    By sahaja on Mar 30, 2010

  8. 100000000000000000000000000000000000000% SETUJUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!!!

    By F2P on Mar 30, 2010

  9. Aku setuju seratus peratus komodo.syukur alhamdulilah comment mu atu.

    By Bobsterz on Mar 30, 2010

  10. sebaiknya, kitani inda payah ta samakan dengan hiburan dan negara zikir. Dalam pembangunan / kemajuan industri muzik kitani, Kerajaan dan rakyat juga berganding bahu, berusaha untuk menjadikan Negara Kitani ani sebagai Sebuah Negara zikir seperti mana yg di ilhamkan oleh KDYMM sendiri..

    Jadinya, zikir atu diutamakan oleh kitani la dan muzik atu kira sampingan saja tu..

    Atu saja yg hamba dapat jawab sdikit..

    By bekara on Mar 30, 2010

  11. di petik dari prkatan d atas:
    “Lagi sekali menyusun jari minta maaf kepada yg terasa. Saya hanya insan biasa yg `MUDAH BERTERUS TERANG’. Tidak menyimpan dalam hati.”

    klw terus terang napa nda gtau nama banar? mna no tpon supaya dapat mbagi pndapt scara fce2fce…….ckp tak serupa bikin, mun nda inginkn bunai agath ko tinggal d limbang……go…go…go….go….go to da limbang

    By siakap on Mar 31, 2010

  12. semua org boleh bercakap itu tidak baik, itu baik. Tetapi tdk semua org buleh buat yang baik seperti yang dikatakan nya itu. Saya rasa saudara Komodo pun macam itu juga hanya tahu mencari publisiti murahan dengan membuat kenyataan konon nya mahu jadi hero Industan. Mengapa saudara hanya bercakap sahaja, mengapa saudara tidak laksanakan apa yang saudara katakan itu. Misal nya menubuhkan Akademi Al-Quran di Brunei,mengadakan sekolah zikir, menubuhkan pertandingan naysid, kelas naysid dan sebagainya. Nampak nya semua yang org lain buat semua nya tidak kena dan tidak baik pada pendapat saudara Komodo, tetapi sayang nya saudara Komodo ini ibarat kata pepatah ” Kokok berderai-derai tetapi ekor bergelumbang tahi”, hanya tau cakap sahaja. Cakap tidak serupa bikin. Tunjokkan contoh tauladan yang baik terhadap org ramai baru tah boleh membuat keritikan terhadap org lain. Sekian harap maaf jika sekiranya terdapat keslahan dan kesilapan.

    By Orang Tengah on Mar 31, 2010

  13. Hehe…di indonesia penyanyi p2f mungkin sekelas penyanyi kampung atau pub nada guna jantah alang2 bt album jual ke serantau antarbangsa..baru tah boleh menyumbangkan budget bt negara berupa cukai penjualan album jangan marah

    By Mardud on Mar 31, 2010

  14. Andang nda paidah ne p2f ah…. Ulah lg capi2 bni2 nya kelanjian…buang msa ja durg adakn p2f minta undi lh tantu plg d derma kn rh anak yatim 2…dpt jua pahala..haha

    By Saitan neraka on Mar 31, 2010

  15. Assalamualaikum Komodo.Saya selaku bekas peserta,meminta maaf kepada biskita dan semua pihak jika apa yg berlaku semasa penyingkiran kami pada 2 minggu lalu,menimbulkan issue yg kurang baik.apa yg dpt saya katakan,semua peserta tak dapat membendung rasa sedih pada waktu itu..jika sudah sedih dan emosi,apa saja boleh berlaku..Semasa latihan penuh dijalankan,kami MEMANG sudah dimaklumkan oleh kru yg bertugas bahawa pihak RTB tidak membenarkan lelaki dan perempuan saling bersentuhan,apalagi bertakul2an.kami pun faham akan hukum yang berlaku.Saya selaku Muslim Sejati pun tau jika apa yang kami lakukan atu SALAH dan HARAM hukumnya.Jadi pada malam atu,saya selaku yang tersingkir pun nda dapat berbuat apa2.Kami dibawa rasa sedih yang tidak terhingga…Tapi cuba kita bayangkan jika biskita berada ditempat kami,mungkin kita pun akan merasakan hal yang serupa..atu saja yang dapat saya katakan…Wassalam..

    By bkas peserta on Mar 31, 2010

  16. dunia akhir zaman..terlalu byk hiburan & munculnya ramai penyanyi2 wanita..lali udah mana yg halal & yg haram..tanda2 berlaku nya hari kiamat. :)

    By ... on Mar 31, 2010

  17. Yup,lurus 2 komodo.. Aku sokong..

    By Kazuki on Mar 31, 2010

  18. Buat komodo jantah fanatik sangat mun kan menyinggung ttg negara zikir,cuba tah lihat para oang ugama dan imam kitani adakah dorang punya MURU’AH selalu makan di KADAI walaupun ianya HALAL (komodo lebih faham dgn bahasa kinayah )

    By Mardud on Apr 1, 2010

  19. assalamualaikum?

    komodo.. i do agreed wit certain of ur thoughts.. but still p2F can be one of da entartaiment dbrunei ani.. gnya management nya perlu dbaiki x g.. coz ada jua ku tlyt luan over.

    if blh,dua2 th dstablekn mana bidang nyanyian (hiburan) and bab zikir ani jua. kepada pihak tertentu patut ambil maklum lh aa tntg hal ani.

    oke thank you.

    By obsess on Apr 1, 2010

  20. Assalamu alaikum semua…dan salam sejahtera…

    1. Terima kasih atas semua komen yg membina. Saya hanya meluahkan apa yg ada dalam dada saja, bukan apa2… tiada niat menyinggung mana2 pihak.

    2. Mungkin betul, apa yg dikatakan, saya lebih banyak mengata dari berbuat sesuatu. Saya minta maaf. Insya Allah, saya akan mencuba sedaya upaya untuk menjadi lebih produktif dan mengurangkan tulisan saya yg nampaknya banyak menimbulkan kontroversi. Saya akan lebih berhati2 dlm tulisan saya.

    3. Saya sebenarnya amat gemar membaca hasil tulisan penulis2 HYS lain yg tampil memberikan posting yg membuka minda, demi ugama, bangsa dan negara kita yg tercinta. Kerana di HYS inilah saja kita mampu BERSUARA TANPA WAJAH. Bukan wajah atau glamour atau publisiti murahan (memang murah pun…tidak berguna..) atau nama yg dicari / diutamakan kerana ia tidak mendatangkan apa2 manfaat, tapi INTIPATI POSTING itulah yg direnung, dinilai, diteliti, difikirkan bersama dan dibahaskan. Ejaan tunggang langgang tidak mengapa, asalkan maksudnya sampai. Saya hanya mahukan PAHALA BERGANDA kerana kesemua tulisan yg saya buat adalah IKHLAS dari hati saya. Sekurang2nya untuk menjadi bahan pemikiran bersama saja. Saya ulangi… saya tidak mahu nama atau jadi hero atau glamour atau pujian melangit atau publisiti murah atau publisiti mahal. Itu semua TIDAK PENTING dan TIDAK MENDATANGKAN APA2 MANFAAT kepada saya.

    4. Juga saya berusaha mengelak dari mencerca atau menghina dalam tulisan saya. Tapi jika pun saya TERMEMBUAT sedemikian, saya hanya mampu meminta maaf…Saya hanya manusia biasa

    Terima kasih untuk semua.

    By komodo on Apr 1, 2010

  21. Salam.. Apa p2f kh? Haha.. Boring hantap.. Andng jua nada kemajuan bhh..zul f? Duii malai nada lagi ku tedgr suara nya.. Nada famous bh artis brunei ane.. Boring ku udahh..mau kn ikut mcm urg luar..duii jangan tah dulu..
    Peace~

    By Si apa nah on Apr 1, 2010

  22. assalamualaikum,
    iatah ni DUNIA AKHIR ZAMAN,yg penting kitani yg sadar ani banyak kan lah amalan utk bekalan d akhirat. Kuno plg bunyinya, tpi tani sebagai umat islam harus tahu hukum hakam ugama kitani.msa ani banyak umat islam hanya berstatuskan islam sebagai agama didalam IC masing2 tetapi akhlak bukan sebagai org islam.sebagai contoh: kalau org a2 sembahyang 5 waktu, kna ucap alim, tetapi sebenarnya sembahyang a2 memang WAJIB bagi org islam samada ia samseng kah atau sebagainya,kalau ugama diri islam segala suruhan harus d lakukan.

    By aesthetic on Apr 1, 2010

  23. boh over jua bekas peserta ane. hello…. u can even meet up somewhere nanti deh. bukan selamanya mesti bjumpa d p2f. ish beygali jua… hahahahah. even kalau sedih tersingkir pun, mcm tah nada pekerjaan yang membayar good pay unless kau org inda bpelajaran :)

    By hohoho... on Apr 1, 2010

  24. dunia akhir zaman..terlalu byk hiburan & munculnya ramai penyanyi2 wanita..lali udah mana yg halal & yg haram..tanda2 berlaku nya hari kiamat.

    By … on Mar 31, 2010

    By ... on Apr 1, 2010

  25. bkas peserta tantu plang kmu tym sembahyang menangis,emosi,sedih takutkn azab seksa tuhan & berharap tuhan dpt mengampuni dosa2 tu padanya emosi sal tesingkir jatuh cam nangka begulik sal kn jdi artis terkemuka p2f astaa sakit kmu krg..ehehe p2f a2 ukan pasport 2 fame 2 yg banarnya penyanyi 2(too) fool 2 ehehe jan maah eh lau kn maah pduli apa ku ehehe

    By ... on Apr 1, 2010

  26. P2f? Apakan tu?

    By Tamparan on Apr 1, 2010

  27. cakap pun na guna2 wang..bek tah standby kan balik ketempat asal

    By ishhh on Apr 2, 2010

  28. Banar th tuu~

    By Xcen mu on Apr 2, 2010

  29. andangnya komodo pemikiran kulut .kan menyebut negara dikir konon tapi mulutnya inda pernah berdikir.kan mengurapakan orang saka…..

    By biawak on Apr 2, 2010

  30. layak tah namanya komodo,banyak di indonesia di sebelah wilayah selawasi yang kana gelar BIAWAK KOMODO.akalnya inda sanang melihat org sanang …….kan bekurapak negara dikir konon.mulutnya sendiri inda pernah bedikir……..

    By biawak on Apr 2, 2010

  31. Hahahahaha rasa tah kau Komodo kana ucap BIAWAK KOMODO ia tah terlampau kan jadi jagoh kana batang hidung sendiri. Sudah akan batang hidung sendiri baru tah kan berlambut. Serahkan tah saja pada org yang di berikan kuasa untok menghalang atau pun membenarkan sesuatu perkara itu. Kitane ada menteri2, ada mufti, ada org yang berpelajaran tinggi. Saya pun buleh kau nak meburok-burokan org lain tetapi saya rasa saya mungkin lebeh teruk daripada org yang saya kata kan itu. Maka dengan itu saya serahkan perkara yang berlaku di negara kitane ditentukan oleh pehak yang berkuasa sahaja. Tidak mahu cari publisiti murahan. Sekian.

    By Orang Tengah on Apr 2, 2010

  32. Untuk bekas peserta, memberi gali jua kau ani eh emosi kunun. Mcm th sudah takluar atu nda lgi kejumpaan dgn peserta2 yg lain atu. Lagi pun kiranya th kau emosi psal takluar dari perandingan atu nda kan smpai menangis, di Brunei ani belum kau jadi kaya mun ganya menyanyi. Untuk penerbit p2f atu waspada lah, dosa bepelukan diantara bukan muhrim atu akan terpalit jua pada penerbit nya sebagai pengendali, wallahualam…lu fikir lah sendiri jgn kan cari glamour sja.

    By Lu fikir lah sendiri on Apr 2, 2010

  33. Salam eh..Mcm mbuat karangan..Apa2 pun..Yg pnting smuanya balance bh.Ndakn mbuat hiburan a2 pn kn dbangkang.Jujurnya nda plg ku minat p2f.Promo2 sagala mcm rubut lg 2,helu2 hai2 xxl wateva lh,mst lg ada trend.Btw Ptandingan nuzul Al-Quran a2 lupa kmu kh? Wlaupn skjp sj,nda spnjg taun 8least ada j0a.Tp lau ada akademinya ok plg,8least mluruskn yg salah,basar pahala juri.Ja?

    By Apakanz on Apr 2, 2010

  34. alum tahku pernah meliat p2f ani. nda paidah.

    By post on Apr 2, 2010

  35. Kan menyampuk ku jua deh…untuk nasihat diriku sendiri jua, yang banarnya kalau udah macam ani ceritanya, bisai tah kitani rujuk balik arah al-quraan sama hadith…ERTINYA, apa yang dalam quraan dan hadith atu inda diragui lagi kebenarannya tu, dan memangnya dua ani tah menjadi rujukan kitani sbagai orang islam..Semua hukum hakam terkandung didalamnya…Bebuih saja mulut kan bakurapak atu ani…REFER SAJA ARAH ALQURAAN DAN HADITH..MUKTAMAD UDAH TU ISI KANDUNGANNYA…KAPADA PIHAK BERWAJIB, JANGAN JADI PENONTON SAJA,BUAT LAH SESUATU YANG PERLU DALAM HAL ANI MENGIKUT BIDANG KUASA YANG DIAMANAHKAN ARAH BISKITA…TREIMA KASIH BYK2…MUDAH2AN KITANI SEMUA MENDAPAT PANDUAN DAN PETUNJUK DARI ALLAH..AMIN.

    By cicak ubin on Apr 2, 2010

  36. ane lagi sekong biawak…zikir sama dikir nda sama tu wang….btw wang komodo…i did dome research….apa jua kn di banggakn p2f ani….hadiah saja labih sampai berpuluh2 ribu kalah AF….tpi performance hampeh…..btw bukan plang ah…dulu pnah jua udah kluar dalam khutbah jumaat pasal mem vote pakai sms ani kana haramkn dulu….but now napa tia?? kna ubah tia hukumnya kah???

    By honda sibik on Apr 2, 2010

  37. assalamualaikum…saya bukanlah peminat p2f tapi adalah sokong sikit2 dorg punya performance tu terutamanay yg sudah bergelar artis. sekurang2nya nampak juakan yg Brunei atu org2nya berkebolehan dln bidang ini.Yg selebihnya psl negara zikir tu..kita selaku insan yg tidak terlalu sempurna..adalah lebih baik kita perbaiki diri kita sendiri dahulu..( buat komodo..terima kasih atas menyedarkan org2..seperti saya mengenai perkara2 yg kita semua terlepas pandang…syukur alhamdulilah..anilah kebaikannya tegur menegur antara satu dgn lain )..buat P2f tu..harap2 mereka pun dpt menjaga tatasusila masing2.itu je.buat pemenang2 p2f yg terdahulu..tahniah dan semoga terus maju..Buat Zul F..saya memang mengikuti perkembangannya..alhamdulilah..nampaknya penyanyi2 kita bukan sja berbakat namun ‘contribution’ mereka terhadap negara pun ada..contoh: Zul F..sebagai seorang guru,jadi berbakti dann jadilah seorang guru yg dedikasi..Buat Komodo..hanya Allah yg mengetahui..thanks jua sbab mengingati..i respect u..Komodo =)

    By Brain on Apr 2, 2010

  38. Assalamualaikum…ish..ish..ish….first thing, i definitely agree with KOMODO..i’ve been thinking the same thing on how to merealisasikan the “Negara Zikir”. Sbnrnya, bukankah kitani ani mcm living in disguise. Hidup dalam penipuan? fikir2 kan lah..

    n satu lagi, klu kna tagur, jgn mudh melenting..bnr jua tu apa yg dkurapakakn oleh KOMODO atu..

    and ada ku tbaca comment sal kn stablekn btwn zikir n hiburan..come on lah…kitani ada 24hrs, cuba kita bahagi2kn 50-50..

    12 jam berhibur, 12 jam berzikir… sanggup kamu kn? fahamkah maksud ku atu..mendalam ni maknanya…fikir2 kan lah..let say, time berhibur kna cabut tia nyawa kitani, cana tu? atu sendiri mau ingat pulang..bukn ku kn menyibuk…tp baik jua sma2 beringat…

    to KOMODO, teguran mcm ani mesti ditruskan..nda pyh mnta maaf atas sesuatu kebenaran dan nyata kesalahannya..Yg salah ditagur, yg lurus di ikut, nda ja…sama2 menjaga akidah..kita selaku manusia mmg slalu lupa..

    p/s tauku ni, lpas ani gerenti ada yg marah…biasa tu…Zaman nabi nyampaikan dakwah lagi teruk kna hina, kna cerca…kna umban taie lagi. so aku hamba yng hina lagi dihinakan ani, kna marah prkara biasa..

    By Di bawah Langit Mu on Apr 2, 2010

  39. Liat karang malam p2f, mun bepaluk2 masih lelaki sama bini2 babal tu eh..f inda baguslah

    To bekas peserta, if aku jadi peserta, malas th ku kan berpeluk2kan pasal sedih terkeluar, tau ku kan limit2nya, lain jua usulnya tu ramai lagi org mliat tu, bukan macam kau kan ngambil kesempatan dlm kesempitan, haha

    Btw pukul brapa mainya kan?

    By Bumbum on Apr 3, 2010

  40. Awuu mbari gali banar tah urg kitani ani. Klau nada pun P2F atau AF dari negara yg meher atu, inda jua merugikan kitani bah tu. Mun kediaku balum tah ku kecarian mun kitani inda mengadakan p2f atu. Bukan plangkan merandahkan org kitani, tapi mau juaku meliat yg labih bekualiti kali ah!! Liat saja American Idol, you see once, you see it all. Apa saja yg kurang adal berkualiti rendah. Apa yg bersamaan atau berlebihan adalah semata2 tiruan tu. Stik tah saja kpd zikir, bukan dikir.

    By lastahkuingau on Apr 3, 2010

  41. P2F is so annoying.. nda plang salah if ada singing competition atu.. but P2F atu telebih sudah perangainya.. when kana interview dpelangi FM, capi2 perangai sorang2.. kn jdi artis ani, cuba tah relax.. ani bekambangan perangai sorang2.. ada tagline2 lgi tu, lgi tah aku banci. apa tah ertinya tu tagline “whatever”, “no no no”, “la la la”, “alamak XXL” and banyak tagline2 lain yg nada menggambar kn identity.. peserta american idol plang nada taglines

    By sukadorayaki on Apr 3, 2010

  42. ehh kimak jua bkas peserta ane..ku tempiling ko krg eh..out bah comment mu ah..topik nya masane psl p2f bh..bukannya psl feeling kmu masa dsingkirkan..buduh banar eh atu kmu punya psl tu..nada glamor langsung suara nda lwa..stress ku membaca komen mu atu..membaie hawar..prasan nak mampus..

    By anaconda on Apr 3, 2010

  43. Aku setuju apa yg komodo 2lis a2,ada banarnya,ku ada meliat lh tym durg p2f bpaluk2kn….hello pserta yg trsingkir,na kn lau sedih na g trkawal perasaan sedih a2,trus na mngenal awar galat,lau bkn muslim na jua apa,bek th bisai 2 urg mliat,bapaku yg mliat pn bestagapar,awu…na jua jauh brunei ane kn bepisah,bejumpa jua dluar wang….

    By anak bapa on Apr 3, 2010

  44. angar tia bpaluk bkium biartia bh. npa dangkai ha5. kuno punya org ha5

    By putraBS on Apr 4, 2010

  45. p2f dkomplen. kang jumpa gf tau scndle dpaluk dcium silap dbadal ha5. zikir ani trtaklum pada hati durg. jgn kata hal org crmin dulu diri sndiri. iath malyu nie. mudah ngata org p diri sndiri antah2 lagi truk pkah. ha5.

    By putraBS on Apr 4, 2010

  46. P2f tu sebagai hiburan ja,lagi pun setahun sekali ja,ndakan 24 jam rancangan zikir ja..ada jua an-nur tu tiap mlm jumat..lagipun org brunei masa ni kebanyak kan liat astro ja,RTB nda laku,wkwk

    By Kucing_mengamuk on Apr 4, 2010

  47. Kamu ani th

    By Gondol on Apr 4, 2010

  48. aslkum. smbung ha5. bnar 2 ckp siapa tdi lupa ku niknya. diarab saudia ada jua tmpt club hiburan lagi seksi nda jua kna kritik.Ani bru bpaluk. Iath kunuo

    By putraBS on Apr 4, 2010

  49. To bekas perserta haha sdg2 dang bek plg ko jd pelacur artis mun kn mo glamer haha membari bnr p2f ani bni2 nya mcm pelacur kelanjian laki2 bnyk mcm pundan kn mati bnr

    By Saitan neraka on Apr 5, 2010

  50. i sokong komondo!!! p2f atu bgi famous plng tp famous kana ucap ahhaha astagahh… lps habis rancang p2f atu bah mana tia ilang nya org2 p2f atu? setahu ku singgan2 sana sesetengah nya lah. lps atu ada tia smbung bljr lah , ini lah itu lah, kalau kan jd artist sambung lah nyanyiii.. u noe brunei is not like mlysiaaa. kebnykan kn lah org brunei ni nda suka p2f trmasuk org tua2 aahh.. bg yg bnr2 gila kan p2f atu suka laahh… saja meluah kan sal aku nda minat p2f. TQ

    By ball on Apr 5, 2010

  51. walaikumsalam kepada yg mambungkas pakara P2F kpda
    komodo,teramat bangganya hujah2,pembualan,pebentangan,ketidakpuasan,ketidakinginan para2 manusia yg bertopengkn bukan hantu tapi sejarah melayu..kadiaku sukung apa dhuraikan kata demi perkataan yg elok dan disembah dengan kata yg islam disana harap phm…dn segelintir daipadanya NDA(IKLAN BUNAI) yg kurg sanag dgn atikal tasabut..semua apa yg dhuraikan itu teramat benar..tapi satu aspek sahaja mepermahukan jawapanya…adakah raja kita mggunakan aspek atikal NAGARAZIKIR DIDLM KAHIDUPAN SESORG RAJA…ATAU DISEBALIKNYA…

    TERIMAKASIH..

    By perungkap bicara on Apr 5, 2010

  52. Asalamualaikum, Saya kira sepatut nya Pak Komodo patut di calon kan kedalam senarai orang2 yang bergelar atau YB..! Memandangkan hujah hujah nya yang Extremis walau pun benar… akan tetapi merusikan hati orang..yang terlibat. .. Saya sangat hairan kenapa org sebegini pintar tidak di lantek menjadi menteri? demi membela kesejahteraan rakyat di negara ini… (Hehe… peace ! make love not War !)…Wassalam.

    By ketot on Apr 6, 2010

  53. assalamualaikum..

    senyum2 ku mbca komen biskita ani.. expecially c anaconda.. ahaaa… aku kn ckp bnda yg sama waa p ku kontrol,mklumlh kn dcne ani bribu mata mbca.. ahaha.. ketot,sal tuan komodo na tercalon jd YB th ea mncoretkn idea nya dcne.. ehehe.. komodo.. saya sokong kata2 mu p sparuh ja lh bkn semua.. =D

    thank you..

    By obsess on Apr 6, 2010

  54. hhahhaha lurus jua udah tu nya komodo ah.. tpi yg bab2 negara zikir atu aku no komen,aku mengikuti plg p2f(pass to fail) ani.. baru baru ani th jua yg musim ke 3 ah…saja membuang steress,ada jua danganku kn ngucap2 ktawa2 apa ahahaha yth siuk kan,mlihat kebuduhan durang atu… :) yg ku nampak ari atu c amal p2f atu tepaluk2 yg first kluar ah..mcam apa ulahnya ah.. tapi ukan si amal sajalah…atu baru yg ku kelurusan tliat,alum lagi yg tem2ku ke dapur tu ngambil manisan pakaiku minum hahha lagi bnyak kali,kali jua ah..

    cmani saja.nda payah th kan ober sampai tepaluk2 apa… minggu dapannya bjumpa jua lgi,duduk lagi dapan dapan,.gpun ah..bunai ani nyamu damit,bjumpa jua tu krg… gpun kanal pun takat berapa hari jua baru?? aihhh ada ada saja kan mencari kepemesan atu bh .. bh eyh

    By cicak papal ketinggalan on Apr 7, 2010

  55. cemana kan post? ajar aku lehh?? udah registerrr aaaa.. then aga mana? aku mau jua kan brceta niiii..post2 cemani pandai ku..postt kan berceta ah cana kannnnn???????

    By ball on Apr 7, 2010

  56. hai! jika anda meminati saya, undilah saya~ apa kan word drg ani.. ktawa sja ku mndgr dgn pserta2 thn ani. kalau meminati suara tu tantu jua. ani diri drg kn diminati. aste~

    By mark on Apr 8, 2010

  57. pasal p2f biar tia dorang dangan ulah nya inda jua duit kamu atau rasa kamu badarah takluar mun maliat cuba tah kamu macam dorang kali labih tia pulang ambung hantap tia kali hahahaha so wat gitu lo - samut padas

    By samut padas on Apr 10, 2010

  58. Banar nyamu atu Samut Padas. Jgn tah mengucap org mun diri atu inda jua bisai banar. jaga tah diri sendiri sebelum menjaga tepi kain org.Sekian.

    By Orang Tengah on Apr 10, 2010

  59. To semut padas lau ank mu bni2 ikut p2f lp2 tu ko liat tv ank mu kna paluk2 leh laki2 p2f 2 ko biar kn??haha inda th ko peduli to nyamu jua biar tia dgn ulah durg eh2 tak patut

    By Saitan neraka on Apr 11, 2010

  60. Penyibuk

    By Tarantula on Apr 11, 2010

  61. haha. jangan tah kitani menuding antara satu sama lain.. memang, SETIDAK-TIDAKNYA negeri tani ani ingin dikenali sebagai negara berzikir.. memang p2f laung2 atu mungkin mengurangkan keselesaan segelintir pihak. semua kitani mau di berkati. kalautah p2f disekat dijadikan alasan, apa usulnya gambus?? mukun?? serta hiburan yang lain. mun mcm atu, baiktah karaoke box di ARCADE atu runtuh leh kamu. disana, lagi banyak yg menjolok mata.. aku sokong pendapat kita dan aku paham maksud kita. ku akun p2f tu poklen, mbaieegalihantap. sampai komentatornya tu buleh dikatakan fake aka palsu luan2. tapi mun usaha pihak berkenaan kurang, payah juaaa.. LAGIPUN SEKALIAN MUFTI MUFTI DISINI ANI ANGGUK2 GELENG2.. BKHUTBAH NYA PIGANG TANGAN BUKAN MUHRIM HARAM. UDAH ORANG BUKIT YANG PIGANG TANGAN, ILANG BAH UKUM AH…DISIMPAN DALAM MAGAZINE SEBELUM KAHWIN LAGI TU..

    CUBATAH??????????CEMANA URANG KAN TAAT SEDANGKAN PENGHULU MENGULU.. tapi kita yang ingat tuhan, jangan kurang berzikir dan beribadah. TQ

    By facebook on Apr 12, 2010

  62. begali lahhh kmu peserta p2f~~mcm apa~kmbang2an

    By mua mu lah on Apr 12, 2010

  63. To saitan neraka ngam nama mua ah saitan kalau nganya bapaluk alum apa2 x jua lagi banyak mata yg maliat lau kan sumbang ank batapok-tapok nada mata maliat atu x sumbang banar x dorang hapy masuk ke kontest setarusnya atau sedih tinggalkan kawan dorang yg takaluar atu aturan kontest tu kali kau ani banar saitan nada parasaan hahahahaha

    By samut padas on Apr 12, 2010

  64. Over bnr .krg mun nada hiburan ia jua d k0mplen 2..slh2 jua cemana kn maju..

    By Over on Apr 12, 2010

  65. Lurus tu samutpadas, biar tia bh. Setiap perkara ada balasan nya. Atu dosa durg sendiri tanggung. Jgn tah ucap2, mun dangki ikutkan plg. Payah jua jamu urg jeles n pendangki atu. Haha

    By Diskoboy on Apr 12, 2010

  66. to bkas peserta,labih jua sedih mu ato. over jua ehh. dpt jua g bkuntek kali ahh. arah pisbuk bah mustahil nada. alasan mu saja tu. kan cari publisiti murah. sudahh lah. p2f? nda kmana tu~~abis2 pun 1 lagu ja pemas, pastu nada tah g bunyi2nya. it’s just a waste bah.

    By mua mu lah on Apr 13, 2010

  67. baiktah tani bedikir..tantu dpat usin..haha ketara bah hari kiamat sudah dekat..

    By skaliskala on Apr 13, 2010

  68. di akui pulang hiburan brunei not up to it’s standard yet.. alum lagi Drama tu. anu membari watir cia lagi.. anikan lagi p2f. adui ma, mun make up and outfits nda ngam my anak buleh comment, apatah lagi kami yang sadang2 tua ani. hehehehe… tapi bnr eh, cawiiiiii

    By facebook on Apr 13, 2010

  69. assalamualaikum. Ada bnr nya apa yg kamu2 bentangkan ani. tapi, biar lah masing2 punya hal kan.. Kalau dpt di tagur, tagur cara bisai2. Kalau inda? tutup mulut, telinga dan mata. Bila nada p2f, kana ucap inda maju industri hiburan tanah air kitani. Tapi, kalau mcm sudah tepaluk2 apa.. Salah jua tu yg bnr nya, di tagur saja pekara cemani ani supaya inda terjadi lagi. Insyallah.. ALLAH SWT MAHA MENGETAHUI. Ok? Terima kasih.

    By Perseorangan on Apr 14, 2010

  70. Kapada yg inda suka atu diam saja atau pun jgn tah menonton P2F atu. Aku ne inda jua berapa minat melihat tapi inda ku kan mengucap ngucapkan keburokan org lain. Karang kebalikan pulang arah anak2 atau adek2 sendiri. Aku sokong komen Facebook dan Samut Padas atu. Banyak lagi pekara lain yg lebeh teruk misalnya gambus dimejlis2 org kawin lebeh lagi tah ia bepalok palok lampu pun ditutup. Jaga tepi kain diri sendiri atau keluarga sendiri terlebeh dahulu sebelum memburuk burukan org lain. Sekian

    By Orang Tengah on Apr 15, 2010

  71. luan pengomplen jua kmu smua ani.. lau kan kuat agama kita ni, agatah ngadu arah RTB ah tulung stopkan tia rancangan seksa ani. cakap bukan main bikin.. Drpd perang komen, bek th kmu ckpi drg atu,lagi baik. Mun ramai kn meliat jua, jgn th disiarkn ke TV, agath sja sna mliat drg on stage dpn2. Dosa sanang dibuat, pahala apehal yo? ksian bh drg tu rambut atu gabai2 dkalayak umum. Setiap minggu diliat bh dpn TV, nda th ku tau cana kn cakap. phm jua diri kn agama ani. jgn mare aa~

    By gratis cakapnya on Apr 15, 2010

  72. haiiiiii

    By izaki takasima on Apr 15, 2010

  73. bnr jua tu, abarnya kan membagitau negara luar yang negara tani ani kuat ugamanya, jgn th dulu urg luar meliat, aku yang dalam negara ani pun buleh tempalaki cara2 urg brunei krg ani, (awu dih, nda smua), mcm kalau urg putih ah, ia pun buleh ckp ‘dui, nda melwn negara kami, apa tah bezanya anak muda sini sama anak muda arah kami’ kdg2 yang jdi tour guide ani nda jua ngangkat melayu tani, nda betudung satu hal, bekaler tah lgi rambut nya. Antah..kdg2, pikiran moden atu cool lah rasanya, i admit dat, tapi kalau dipisi, membawa byk melawan agama islam..macam, kan cium pipi (besfren laki n bini), menjwp tia ‘kmi besfren, sporting’ perkataan sporting ani tah buat tani malas jua ingau, sama jua besfren..eloo cua kanang balik masa skulah ugama i repeat level SKULAH UGAMA, pun tau x bila d tanya kanak2 skulahnya ‘apa hukum lelaki dan perempuan yang bukan muhrim bersentuhan kulit?’ jawap murid ‘HARAMMMMMM’ nah…sporting th kamu lagi

    By aha on Apr 15, 2010

  74. Astafirullah samut padas, apa kata mu bepalukan atu alum apa2? Bukan muhrim tu bui apa plang nda apa2. Kau boleh sja setuju jika anak bini mu kna paluk tapi jgn pernah ckap nda apa2, dayus nama nya tu bui, huhuhu.

    By Lu fikir lah sendiri on Apr 16, 2010

  75. salamz selamat pagi menyubuh..testing jap~

    By abgwira on Apr 17, 2010

  76. assalamualaikum semua sekali para pembaca HYS ani dan seluruh warga NBD.. astagafirullwaaaaaaah ~ bla bla bla bla ~( Tapi cuba kita bayangkan jika biskita berada ditempat kami,mungkin kita pun akan merasakan hal yang serupa ) kata daripada bekas peserta…hmm hmm <— macam ani saja lah pendapat ku ani..Kalau dah kana tagur atu beerti ada tah silap dan salah nya tu..so terima saja apa jua nasehat atau teguran yang membina jati diri kita untuk kebaikkan bersama..dan jua untuk kita sentiasa beringat daripada masa ke semasa,baik udah tu si komodo atu menegur cukup lagi ia minta maaf minta ampun apa.. !! <– Bila ani karang menagur baru tah kamu kan TerKAKAI-KAKAI..!! atu saja lah yang dapat ku berikan pendapat dan teguran ..bukan apa untuk mengingati aku sendiri jua dan kamu kamu di luar sana..sama sama tah kitani org brunei ani berpemedulian dan berkerjasama antara satu sama lain..sekian wassalam..

    To Komodo : Tahniah atas kerjasama yang telah di berikan dari segi nasihat menasihati antara sesama islam ani..aku bangga terdapat nya seseorang yang berpermikiran macam beliau ani..kitani nda tau siapakah SEBENARNYA KOMODO ani <– kalau lah beliau ani org-org Terpenting di Negara ani.. siapa tau kan !! bukan nya nampak muka tapi tak disangka-sangka rupanya siapa nah !! terima kasih Komodo atas nasehat nya..ampun beribu ampun ~ saya undur diri ~ sekian TERIMA KASIH

    By adi_komodo on Apr 17, 2010

  77. one more thing: the judges’ comments bebalik sama sajaaaaa! “ani yang aku mau” HMMM.. YA RAITT~

    By POOP on Apr 17, 2010

  78. p aku suka tym psrta p2f pnya knsrt 2 mngu lapas la….yg drg bawa lgu trdsnl….bini2 nya baju kbaya….MELANTIK~~~ BANA~~~……MMMMMM~~~~~

    By noobie on Apr 19, 2010

  79. Kana penyanyi tempatan bepelok pelok kamu ucap-ucapkan tetapi kalau perserta AF di Malaysia ataupu PTI Dangdut Kontes berpelok-pelok kesiukan pulang kamu melihat. Sanggup kamu beli Astro untok melihat AF dan sanggup kamu beli Pra Bola secara haram untok menonton PTI Kontes Dangdut. Sama jua x ah. lebeh tah pulang daripada penyanyi tempatan. Memanglah penyanyi tempatan kitane inda setaraf dgn penyanyi luar negara, tapi apa salah nya durang atu menengahkan bakat durang di dlm programe reality tv kitane. Saya pun inda jua berapa minat dengan P2F tapi inda jua saya kan memburok-burokan org lain. Kalau programe tersebut inda baik terhadap negara kitane buat tah ia bantahan secara resmi melalui saluran yang ada daripada berkurapak yang tiak ada kesudahan nya. Sekan.

    By Orang Tengah on Apr 20, 2010

  80. Aku ani peminat P2f jua, dari p2f keluaran pertama hingga keluaran ke tiga ani, mengundi ku jua bah.., tapi yang ku kesalkan mengapa tia pemanang p2f yang lepas2 atu mcm cZul F dan Dayat hilang mcm atu saja, mcmana kan pihak penganjur atu ku dangar2 diorang atu sain kontrek bah dgn pihak penganjur kenapa tia diurang lenyap mcm atu saja, inda lgi timbul2 d Tv dan d Radio mana tia? lagi pun klu kan mengodar diurang atu menyanyi tapaksa meminta kebanaran arah panganjur ukan kan sanang2 melagau diorang suka-suka hati, mengkali P2f x ketiga ani pun cam atu jua karang, awal2 sja kena peduli, mun mcm atu inda tah ku lagi kan mengundi, rugi sja ku…., macam pihak penganjur ani kan mau untong sja, udah ia untong inda tia ingau, mcm atu tah usulnya, cuba tah nampak2kan tah jua diorang atu sayang bah bakat diorang atu, lenyap, hilang mcm atu sja. PESAN KU ARAH PARA PENGUNDI INGAT2 JUA JANGAN SAMPAI BERABIS KARANG ORANG LAIN JUA YANG SENANG.

    By Peminat P2F on Apr 21, 2010

  81. aku setuju. lagi pun, disini p2f ani perasanku be undi pakai msg kan? kalau di ingat balik khutbah jumaat beberapa tahun yang lalu, adalah haram. pasalnya macam bejudi. inda hairan lah satu masa brunei ketulahan nya orang. hehe. hiburan campur aduk ugama. kalau hiburan menyumbang ceramah atau berkaitan ugama, patutlah di adakan. wasalam.

    By fadedjeans on May 3, 2010

  82. hai, saja menyibuk.. simple things i wanna say : im not a fan of p2f.. apakan?? skadar eh, nda jua seberapa kali ah.. AF plang nda catu.. time show or concert nya LOW PROFILE tp dh hbis musim p2f, MasyaALLAH, mengambang abis.. sorry lah, singing in Brunei is only as a hobby and cannot go for ur lifetime career.. baik th fokus kpd pembelajaran kamu or pekerjaan kamu. jn sja bak kata pepatah; yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran. tapi bnr lh, aku nda pernah or nda teingin kan meliat p2f and nda pernah jadi peminat p2f.. and kpd penganjur kh sapa kh yang menjlnkn p2f ani, tolong th, untuk bini2nya atu, pakai th tudung, kurangkan pakaian ketat yang luan nampak body shape atu.. jualagi, bukankah suara wanita itu sejenis aurat, so knpa kita negara Brunei sbgi negara Islam berpawatakn cemani ani? mudah jua kna tindas ulih negara2 lain..

    By rina on May 7, 2010

  83. Acara p2f ani mungkin mendatangkan untung bagi pengajur. iatah sebabnya tu ia disambung. Kitani sebagai rakyaat negeri ani, mungkin ketandusan hiburan jadi acara semacam ani mendapat galakan secara sembunyi.(sms nda jua orang tau tu)sapa nah yg kuat sms ani nah? keluarga sama kawan2 yg ikut bertanding ah. Mun yg dapat masuk atu org kg aing. seluruh kg aing atu ikut mengundi tu bah. mun org darat dapat masuk, seluruh org darat turut mengundi tu bah. iatah acara ani masih di sambung selagi ada harapan pengajur untuk mengambil untung. Jadi jgan salahkan org, salah kan saudara kitani sendiri yg menyokong secara sembunyi ani. mcm aku pun nda paham cakap ku ani. panhing2

    By tulip on May 14, 2010

  84. awu aku pun sokong 100% ne,jangan tah kan dikut macam american idol a2.durg 2 bknnya beragama islam macam kitani.kitani yang beragama islam ane tah menujuk kan yang kitani ani beragama islam ada MIB kitani ani negara zikir.

    By bob marley on May 23, 2010

  85. apakanz..ngucap urg sj niii kamu niii ahahha

    By Apakanz on May 25, 2010

  86. bah, jangan lagi diadakan P2F ani, ku liat sejak P2F ani ada, makin bida style rambut, mikap, baju n ulah anak2 muda & knk2 msani. Gejala inda sihat inda usah ku ckp, tau jua kamu kali dari sekulah2 apa tejadi. tapi P2F ani digantilah dengan sesuatu yang inda menyalahi syariat Islam and ada faedahnya untuk negara. Jangantah ikutkan urg kapir atu, klu kamu ada bljr, ani slh satu cara drg melalaikan urg Islam. Lebih banyak buruk dari baiknya. Sebenarnya tani ani kurang pendedahan tentang agama Islam. mcm kesianku kalau urg yg bljr bukan bidang agama, banyak sekali drg inda tau. and betambah kesian mengenangkan drg sampai mati bnyk inda tau hal agama drg sendiri.

    By Nama on May 29, 2010

  87. Bek plg kmu ceta 06.6.10 da lumba d miri sprint,lg best :p .P2f ani menangis2.A2 tehaik2 bunyi exzos.Vr0ommmtiss~buh ot ku ah :D ahaha!

    By Dukunbual on Jun 3, 2010

  88. PTI > TPI ada yg slh 2 bro.. :D

    By Dukunbual on Jun 3, 2010

  89. Adui,ada yg mkai nick brutal jw ats ah.Teruk eh.Aku nyokong komodo bh.Ndaku kn mbntah.Negri zikir kali ah.Sakit hti bnr jw jelama tu mkai nama brutal.Anikn urg sntiasa positif.Biar cia,puaskn tia hatinya.

    By Brutal on Jun 3, 2010

  90. esh sedih?kalau sedih cuba tah bawa astaghfar banyak2~jangan kn bepaluk2..i agree with this post,we can handle bh sadness ni..kalau inda dapat beastaghfar jangan th ikut,diri bedusa urg meliat pun bedusa..bepaluk2 di antara lelaki and bini2 yang bukan mahram haram hukumnya and hal ani mungkin berkaitan dengan nafsu..nafsu kah sedih?kalau sedih insya Allah dapat d kawal dgn ingat Allah kalau nafsu pun bulih but difficult lagi kan handle nafsu kann..so demi mengelakkan nafsu jangan th diadakan p2f ani,kenapa nada akedemi al quran?keep on wondering..p2f pulang ada ani..

    By bbb on Jun 3, 2010

  91. yes DENGAN INI p2f di tiadakan/ditutup rancangan nya .

    By seenoevil on Jun 3, 2010

  92. assalamualaikum komodo dan semua para pembaca, ceh hehe. eh pasal p2f kah.. atau pasal negara zikir neh? tantu plang topic nya : Negara zikir’ tu huhu. eh kamu kamu kamu whadahell kamu cakap? mengapa orang Brunei luan inda spoting ani oh! Sangat memalukan. Mun miatu caranya baikta janganta di buat saluran RTB1 RTB2 RTB3 RTB4 tantu mun tanpa hiburan inda jua pedah buat banyak saluran! Eh sadangluan kamu ani. kitani andang umat islam sentiasa mengingat tuhan kitani ALLAH SWT, memang seharusnya dan sewajibnya kitani benegara zikir, tapi inda jua papa dan inda jua bedusa kaliah kalau berhibur sekalikala bukannya tiaptiap hari kana siarkan. setiap malam minggu jua saja p2f ane bukan malam jumaat! sekadar jua kamu ane *watir! mun pasal masalah p2f atu hal-hal di concert atu inda jua kisah kan di bahas pasal p2f boring hantap kah persembahan, pengaranya lului kah haha, pengkritiknya camapa! aah atu patut jua. ane adada saja. Biartia bah ada p2f, bukan kamu spunserr pun. Di negara tane mau juaaaan jadi artis cari duit kali tu aa. Indaan negara luar saja yang mampu. Cubatah persembahan dorang atu kah di kumplin macam bepaluk ah lurustu (tapi hal baju / inda betudung or else atu biartia ba mun nama artis sedangkan ramai jua yang lain betudung tapi bajunya fit jua pendek ta lagi, tapi inda jua over baju dorang p2f atu deh) huhu ane pasal hiburan + negara zikir segala lagi di kumplin hehe. Calicali. macam sasak saja bunyi. Iatah sudah ne termasuk alamat-alamat kiamat iaitu BERLAGAK ALIM !

    By bidadari jahat on Jul 17, 2010

  93. correction : bukan pengaranya hehe ‘pengacaranya :D

    ah ane pasal P2F lagi. Tadi dah mengenai hiburan dan negara zikir yang berkaitan tajuk si komodo. ah ane lain lagi ne. Anu bah concert nya atu perasan ku inda siuk ee. Boring berabis! mungkin pasal PENGACARANYA atu kali! Huhu paling ku inda siuk meliat! Hantap ku inda suka! haha time siapa kah tu keluar ah pengacaranya menangis ah camapa hahaha tangis iklas inda jua ane ketara ba di paksanya menangis ah ketawa plang bapaku meliat. Gila macam ngajan taie ada jua usul. haha. lampau sudah tu ah aku ah. Banar jua tu, bagi support pun dui antahlah no komin! Tau cakap saja ia tu, cakap lagi bekaras-karasan eh stress plang ku meliat n mendangar bah uh. Actually inda plangku minat jua ba P2F, sekali saja ku meliat malam tu tekana pengacaranya ah haha inda jua iski meliat tu. Pengkritik lagi luan hantap make serious, sikit makingfun pun nahada huh baik plang si kalsom toh siuk plang jadi pengkritik. Baikta di ubahsuai kan apa yang patut! Terutama PENGACARA and PESERTA! Bagitah warning. Janganta luan menangis banar-banar brunei ane bukan besar pun malukan saja! orang luar meliat uh terutama cousin ku orang sarawak dan sabah ucapkan orang Brunei ane luan kuno! baru atu belum lagi negara lain. Jagatah sikap atu, relax saja bah inda payah over!

    By bidadari jahat on Jul 17, 2010

  94. @ Bida….. dari …..Jahat…sama ertinya perwatakan iblis dan saitan
    Isu P2F sudah bangas inda perlu lagi dikomen membuang masa saja kau ani ketinggalan zaman orang sudah merenung oh bulan tapi kau maseh lagi menjadi pungguk rindukan bulan ahah dasar konyol, goblok pendapa inda seberapa isu basa basi .

    By kantut men on Jul 18, 2010

  95. Kantut : Biartia bah sukati ku lagi pun aku baru join HYS! mengapa ko, kau plang sibuk, kimodo plang inda ne. eh this comment was belong to kimodo not you! memang ketinggalan zaman, lagipun ani baru ku kejumpaan this topic, so aku nyampuk la saja mengenai topic kimodo, yang kau kejiwa mengapa wang! jangan plang di baca. tarus tarus menyumpah kau ane camapa!!

    By bidadari jahat on Jul 19, 2010

  96. Salah, bukan kimodo tapi komodo haha. and kalau bangas mengapa jua kau masuk pat ruangan ane. ketaloran! haha

    By bidadari jahat on Jul 19, 2010

  97. Waalaikumsalam Komodo,

    topik yg disentuh amat menarik. Alhamdulillah ada dikalangan warga HYS yg sedar mengenai perkara ani. Ada yg mengatakan ‘mengapa P2F saja yg dikaitkan dgn pembentukan negara Zikir dan tidak yg lain?’ Rasanya, saudara Komodo memilih P2F sbb masa ini kiranya p2f lah rancangan hasil brunei yg memang diketahui ramai. Perkara ani tidak dpt dnafikan sbb memang byk anak2 brunei yg berduyun2 pigi audition. Kemudian, pengikut2 (audience)nya pun ramai. Disni boleh timbul masalah besar. Bila pengikut ramai dan apa yg dpaparkan pula bertentangan dgn ajaran islam maka semakin berleluasa pemikiran ’she/he/they do(es) it, nada org tagur, so why cant i?’

    Ada yg berfikir, ‘come on lah, be open-minded/sporting’. Utk seorg yg berugama islam tidak sepatutnya berfikir sedemikian,JIKA sesuatu perkara yg d sokong adalah perkara yg melanggar hukum syarak. Ini sama dgn kita menolak hukum Allah. Dan lagi, Islam tidak pernah menghalang hiburan tapi hiburan mesti berlandaskan hukum syarak. Kita boleh berhibur dgn mendengarkan zikir, tausyeh, nasyid, etc.

    Sekian

    By anonymous21 on Jul 21, 2010

  98. Bida !….dari mua mu ah…. mental jua kau ani macam malaikat dua serupa saja kirim salam sepupu mu ah ‘anonymous21macam adik beradik, teruskan ceritamu ah kalat mataku sudah sampai tekantut2 ku dalam tidur haha bangas sudah tu….! buat cerita baru saja supaya inda mengantuk.kan jadi hero hindustankah shah rukh khan jangan jadi bubukan ahah……..bye…..!. tidur ku dulu banguni ku kalau sudah ada cerita baru.

    By kantut men on Jul 21, 2010

  99. Offcourse lah caramu ah inda sial mana kan toh, macamta ku ngacau kedia kali nya, tarus tarus cakap cematu, about my displayname pun tebawa bawa ane ba pakai hina saitan n iblis segala lagi, kau malaikat lah ah wang kantut, kau jua kan jadi hero, nda sadarkah? Haha lol. janganta luan berlagak seperti malaikat / suci ane wang sadarta dulu pecakapan atu sebelum mengina dangan. sasak sasak jua inda jua payah keluar indun atu HAHAHA! macam sasak jua kau ah, mun bangas janganta sibuk plang, away saja. Yang kau baca mengapa? Hantap jua talo mu! jangan luan di asuh ee gagaga. Sukati bah bangas kah apakah selagi isu ane masih open! PADULI APA KAU SANA AH PENYASAK PENYIBUK, mun kau kan mau cerita baru cari plang kau sana, yg kau ngayau sini jua mengapa lorr. eh ada ku kisah kau ngantuk? Haha sorryla ah nda plangku kan mau tau tu aah mintamaf ja ku ahaha, bekantut kah beria kah blablabla whatever la kau, NADA KENA MENGENA SAMA AKU wang2, wuu indata kau malu? Hahaha. I dont care lah nada petanyaan pun dari kami haha. Tidur pun bgtau kan minta puji la tu ingat msn kah, Facebook kah, haha kalau kan becali buat topic sendiri!! Taloran!

    By bidadari jahat on Jul 22, 2010

  100. Anonymous, bah banatah tu. Yang pasti berhibur pun temasuk jua dalam makna ane iaitu siratulrahim, so inda perlu di persalahkan. Televisyen brunei banyak salurannya so mereka pandai pandai la bahagi diantaranya, sedangkan raja kitane lagi perlu hiburan seperti yang di maksudkan. Ok tq.

    By bidadari jahat on Jul 22, 2010

  101. Bida…! aku ni pun sama macam kau kan turut join HYS ani namanya hys ani terbuka untuk sesiapa saja kalau kau belum siap dikritik baiktah kau tidur saja sebab pro dan kontra mesti ada dengan tajuk khusus yang kau timbulkan melalui komenmu.di sini nampak kau belum dewasa sebab semua orang berhak memberi pendapatnya walau pendapatnya terlalu keras namanya salamatul insan fi hifdzil .komen terakhir mu atu mengaitkan hal siratulrahim dan raja.apa kaitannya dengan P2f berbaul dengan sifat kebudak2kan kalau mengaitkan dengan Raja gopal ada ku melihat kedia berkeroki ber sama dengan raja Ema. Adang tah belangau sudah tu mulut mu atu sudah diurungi lalat…bah… kan bekantut ku dehulu..

    By kantut men on Jul 23, 2010

  102. inilah tanda2 kecil hari kiamat. Bini2 bnyak dari lelaki. Wasalm.

    By ALIM BANAR on Aug 25, 2010

  103. Jadi apatah kan kau cadangkan? Bunuh bini-bini supaya jumlah laki2 balik ramai semula and kiamat atu dibatalkan?? Hehehe.

    By sajakanmanjangkan on Nov 8, 2010

  104. biar tia drg nyanyi….lawa jua lagu ciptaan drg tu….dgr sja tia……

    By hantu_raya on Mar 10, 2011

  105. hamba indakan pernah paham kenapa perlunya diadakan P2F… penyanyi terkenal seperti Hans Anuar & Putri Norizah (maaf) telah mengharumkan nama Brunei di luar Brunei tanpa perlu publisiti seperti P2F… ganya sekadar kitani meliat peserta P2F berusaha yatah tani simpati arah mereka dan terus menyokong mereka. bagaimana pula akan halnya bagi dua artis besar di atas? adakah tani tau susah payah mereka lalui sampai mengecap nama masani? :)

    By PenganggurMuda on May 8, 2012

You must be logged in to post a comment.